Ridtur med biverkningar

Efter att ha gjort ett reportage om en tjej som ska till Tjeckien på distansritt-YR-EM blev jag utmanad att följa med på en ridtur.
Så i onsdags (19/7-06) tog jag mod till mig och hängde på, totalt var vi fyra som drog i väg och jag har inte suttit på en häst sedan jag var fem år gammal. Det var helt nytt för mig med andra ord.
Visserligen gick vi bara runt en slinga i skogen, men det var svårt att styra och känna kontroll på ponken.
"Fille" som hästen kallades var nog den största häst jag någonsin sett, drygt ett ton tung och 183 cm i manken.
Jag säger det själv - tur för hästen att han var stor och stark med mig på ryggen. Så nu var det sagt så slipper du kommentera med något dumt (idiot).
När vi väl avverkat de fyra kilometerna var det som brukligt dags för avstigning. Jag fixade det med hjälp av samma stubbe jag tog mig upp med. Men benen ville inte hålla mig, jag bara skakade - det var skitäckligt, men efter en stund hittade de tillbaka och jag var nöjd.
Naturligtvis fick jag hjälpa till med allt det andra som hör ridturen till och som avslutning fick jag ge hästkraken sin välförtjänta belöning.
Jag och två av mina nya vänner stack till närmsta sjö och doppade oss i det kalla vattnet - den natten sov jag gott.

Men dagen därpå - jag kunde inte sitta ordentligt. Jag hade fruktansvärt ont i sittbenen efter den i mitt tycke hårda sadeln...
Shit happens, jag hade roligt för en gångs skull... smärtan går över och jag tror faktiskt jag vill göra om det. I alla fall efter att det onda lagt sig till ro.

25847-96
Jag på "Fille" och landslagsryttarinnan Kim Klotz på Agimus.
Ps. Agimus är en fullvuxen hingst, "Fille" ÄR en enorm häst, med en enorm ryttare.

Zidane - bland de fem stora

25847-95

Tråkigt avsked från en stor fotbollsspelare. Fransmannen Zidane blev utvisad i den andra förlängningskvarten i  finalen mot Italien.

Zinedine Zidane sänkte
Brasilien, straffade Portugal, gjorde mål på straff i finalen och skämde ut sig.
Han har flera gånger utsetts till världens främste och skulle avsluta sin karriär med ett VM-guld i Berlin söndagen den 9 juli 2006.

Istället bjuder fransmannen på en dansk skalle och blir helt rätt utvisad och satte hela sitt lag och sin nation i klistret.

Tyvärr är risken stor att Zidane blir ihågkommen på grund av sin dumhet i finalen och inte för hans alla trollkonster med trasan genom åren.

Jag har länge beundrat denna fotbollsartist och kommer att försöka glömma dumheten mot Italien och minnas det fina han bjöd på.

Bilden ovan är otroligt talande, den säger verkligen allt, sorgligt men sant.

Zinedine Zidane tillhör världens fem främsta fotbollsspelare genom tiderna - för det ska man också minnas honom.