Best har gått ur tiden

Fotbollens första stora superstjärna har gått ur tiden. George Best blev 59 år gammal.
Han avled klockan 12.55 engelsk tid på Cromwell-sjukhuset i London efter en längre tids sjukdom.

25847-60

- Jag har inte bara förlorat min far utan också en fantastisk man, säger sonen Calum enligt Aftonbladet.
Pressuppbådet var enormt utanför sjukhuset och familjen tackade alla för deras stöd i form av tusentals brev och e-mail de senaste dagarna.
Även Manchester Uniteds manager gav sitt stöd.
- Han lämnade oss med en miljon minnen, alla goda, sa Alex Ferguson enligt Aftonbladet.

George Best spelade för Manchester United under större delen av sin proffskarriär och utanför Old Trafford växte havet av blommor under eftermiddagen.

Vi minns George Best för hans briljans inom den moderna fotbollen, hans smarta och tekniska spel. George Best blev 59 år gammal.

25847-61

Hånad av två lärare

Hur skönt kan det vara ibland.
Vad sägs om en lärare som frågar om jag är "dum i huvudet", avdelning: jag frågar om man kan ladda ner programmet Indesign.
Idag blev jag utsatt för en liknande incident. Varför utsätts jag bara av vikarier, vad har de emot mig.
Ämnet den här gången var film och vi kom in på Tom Cruise.
Då sa jag att "Cocktail" är en fin film och dessutom romantisk, just att jag tyckte den var romantisk blev jag högt hånad. Bara för att jag tyckte att Elisabeth Shue var otroligt vacker i just filmerna om "Karate Kid" och "Cocktail". Vart i ligger felet.
Min sambo dyrkar mer eller mindre Johnny Depp, så varför får inte jag tycka kändisar är vackra.

Hur som helst, vad har jag gjort för fel mot mina lärare och klasspolare, varför är de så himla råa mot mig. Jag tror det beror på att de gillar mig så pass mycket att de måste visa det på något sätt - tyvärr blir det lite rått ibland.

25847-53
Avdelning: Varför slå på en som redan ligger?

Oavgjort räckte till slutspel

0-0 på Anfield igår mot Real Betis.
Det räckte till en plats i åttondelsfinalerna efter nyår, trots att en match återstår.

Tyvärr hade jag fel i mitt tips att Pool skulle vinna med 3-1. Men sett till målchanser borde hemmalaget gjort minst tre mål. Ineffektiviteten i straffområdet var klart påtaglig. Bland annat missade Steven Gerrard helt fri med Betis målvakten. Gerrards avslut var synonymt med hela matchen.
Matchens stora målsumpare var annars Peter Crouch, som gjorde sin sextonde tävlingsmatch i Liverpooltröjan utan att ha gjort ett enda mål.

Pass på lottningen efter sista gruppspelsmatchen.

"Tro mig de får en chock"

25847-42

The Kop lyfter Liverpool hemma mot Real Betis ikväll.

40000 fanatiska hemmafans på Anfield Road kommer lyfta Liverpool vidare i Champions League ikväll. Real Betis har aldrig spelat på Anfield tidigare och Steven Gerrard säger såhär om lagets chanser mot Betis.
- De har aldrig spelat borta mot Liverpool, tro mig de kommer få en chock, säger Pools lagkapten till svenskafans.com.
Vid en eventuell förlust väntar troligen en måste vinna match mot Chelsea i London och det är något som alla Liverpoolspelare och fans vill slippa.
The Kop kommer lyfta i taket ikväll och förhoppningsvis lyfter Liverpool FC med dem.

Mitt tips:
Liverpool-Real Betis 3-1

Vi har rätt att klaga

Hur skulle det se ut om man inte hade något att hela tiden se fram mot?
Vi i Sverige klagar mycket, fast vi egentligen har det ganska bra - men va fan, det är väl inte vårt fel att vi bor här och inte i något annat land.
Klart vi kan klaga om vi tycker det är fel med något.
Det är mycket som är förbannat fel, bland annat borde jag snart vara värd att vinna lyckovinsten på lotto eller något. Det skulle sitta fint faktiskt.
Börjar bli en tråkig vana att alltid jaga jaga i slutet av varje månad och värre blir det frampå, tro mig.
Kanske kanske kan en god fé eller något tycka att det är dags för lite lycka i min tillvaro.

25847-57

Just nu ser jag fram mot en stilla jul med min lilla familj.
Lovisa är snart ett år och tiden har gått enormt fort. Snart går hon den lilla tjejen också. Kryper gör hon i alla fall i en väldig fart och fram mot jul kommer hon säkert kunna gå.
Det ska bli en härlig tid med mycket ljus och mys - hoppas jag i alla fall. Äntligen lite extra tid över till all den tid som man missat med min söta lilla dotter, det ska bli härligt.

25847-58

Vad gäller fotboll och annat har jag förbaskat svårt att bestämma mig för vad jag vill göra. Jag har fått rejält med fina och trevliga erbjudanden, men vad vill jag egentligen?
Just nu är det fullt upp som cupgeneral - men det kommer att lägga sig en aning vid Lucia ungefär. Det ska bli skönt.
Vad gäller julbord så har jag fått en inbjudan från den fina föreningen Norrstrands IF och självfallet kommer jag tacka ja till det. De brukar dessutom presentera trevlig underhållning.

Canasta är även det ett spel som fått stå tillbaka en aning - men nu ser jag fram mot lördagens canasta kväll med grabbarna grus. Det ska bli trevligt.
Varför inte också en pilsner kanske, det var otroligt länge sedan sist. Är jag värd det?
Japp, det tycker i alla fall jag - fast det är jag nog ensam om att tycka.

Skönt att ha rätt ibland

25847-22
Henke, Zlatan och Allbäck

Markus Allbäck fick hänga med på ett hörn i bilden.
Annars handlar det hela givetvis om vad skönt det ibland är att alltid ha rätt.

Guldbollen till Zlatan Ibrahimovic och Århundradets Guldboll till Henrik "Henke" Larsson, precis som undertecknad förutspådde innan galan i måndags kväll. Läs mer nedan.

Visst sticker det i ögonen på någon, hehe...

Värdiga vinnare ZLATAN och HENKE

Tack TV4 för Andersson

På onsdagar ser vi henne i "Hon och Hannes" och på torsdagar i "Time out", vi måste tacka TV4 för denna underhållning.
Parlamentet i all ära, men nu har Time out klivit förbi.
Tacka Annika Andersson och Robert Gustafsson för det, Sveriges roligaste komiker kvinna som man.
Visa mer av den här sortens komik än det där slasket som Paradise hotel, det går hem mer hos de flesta, det kan jag garantera.

25847-51   25847-52
Annika Andersson                     Robert Gustafsson

Australien slog ut Uruguay

25847-50
Harry Kewell, Liverpools senaste VM-spelare

Inget ont som har något gott med sig.
Väl sängliggande (soffan) under onsdagen efter att smittats av min sambo som hade samma problem igår. Fick jag chansen att se en spännande ganska dålig match i det avgörande VM-kvalet mellan vinnarna av Oceaniengruppen och femte placerade laget i Sydamerikanska kvalet, Australien mot Uruguay.
Första mötet slutade 1-0 till Uruguay, så och idag fast omvända siffror. Matchen gick till förlängning och straffar, bland annat satte Kewell sin straff och målvakten Mark Schwartzer blev den stora hjälten.
Ett kvalspöke var besegrat, Uruguay var besegrat.
Australien spelar VM i Tyskland kommande sommar.

Likaså Trinidad & Tobago som för första gången kvalade in till ett VM-slutspel genom att bortabesegra Bahrain med matchens enda mål, 1-1 slutade det första mötet. En match där domaren hamnade i fokus och attackerades av Bahrainspelare. Vi får väl hoppas Trinidad & Tobago hamnar i samma grupp som Sverige.

Senare ikväll avgörs bland annat Norges öde, som måste besegra Tjeckien borta. Matchstart klockan 20.15 svensk tid.

Samtliga klara länder klockan 19.20 16/11:

AFRIKA
Angola
Elfenbenskusten
Togo
Ghana
Tunisien

ASIEN
Japan
Iran
Korea
Sauidarabien

EUROPA
Tyskland
Ukraina
Holland
Polen
England
Kroatien
Italien
Portugal
Sverige
Serbien/Montenegro
Frankrike

NORD- & CENTRALAMERIKA
USA
Mexico
Costa Rica
Trinidad & Tobago

OCEANIEN
Australien

SYDAMERIKA
Argentina
Brasilien
Ecuador
Paraguay

Övriga fyra länder blir klara senare ikväll.

Inför Fotbollsgalan

Sitter nu cirka 54 minuter kvar till den i TV direktsända Fotbollsgalan 2005.
Laddar med lite bloggskrivande.
Detta är en av årets höjdpunkter för oss fotbollsidioter. För visst spelar det roll vem som vinner och som vinner vad.
Alla experter har fel det är alltid jag som har rätt, tänker säkert alla experter. Jag kallar mig själv lite blygt för expert ikväll. Jag har svaren på vilka som vinner eller bör vinna, jag har facit.
Nytt för kvällens gala är priset till Århundradets guldbollenvinnare, intressant inslag - men fem år för sent, eller?
Jag har svaret på det också, du behöver helt enkelt inte se galan själv, bara läs min blogg.

Facit:

Årets tränare / herrar: Per Olsson, Gefle IF (fantastisk nykomlingsäsong)
Årets tränare / damer: Andrée Jeglertz, Umeå IK (fick stjärnorna att jobba mot samma mål, ledde till guld)

Årets målvakt / herrar: Bengt Andersson, IFK Göteborg (ingen annan mv har betytt så mycket för sitt lag)
Årets målvakt / damer: Hedvig Lindahl, Linköpings FC (vår nya stormålvakt)

Årets back / herrar: Teddy Lucic, BK Häcken (gör nästan aldrig fel och är alltid bra i landslaget)
Årets back / damer: Hanna Marklund, SK Sunnanå (otroligt lyft för Skellefteålaget med Hanna i laget)

Årets mittfältare / herrar: Tobias Linderoth, FC Köpenhamn (alltid en viktig kugge i det tysta)
Årets mittfältare / damer: Malin Moström, Umeå IK (Mosan gör aldrig en dålig match)
25847-29
Dubbla priser för Malin Moström ikväll - Vinner Diamantbollen?

Årets forward / herrar: Zlatan Ibrahimovic, FC Juventus (Zlatan är Zlatan, nu är han störst)
Årets forward / damer: Hanna Ljungberg, Umeå IK (skadan hindrade henne inte från toppen i skytteligan)

Årets nykomling / herrar: Joakim Sjöhage, IF Elfsborg (vår nästa stora spelare helt enkelt)
Årets genombrott / damer: Caroline Seger, Linköpings FC (viktig för sitt lag och alltid bra matcher)

Årets mål / herrar & damer: Marta, Umeå IK (Maradona i miniatyr, behövs det sägas något mer)

Diamantbollen / damer: Malin Moström, Umeå IK (genomgående bästa spelaren i landet)

Guldbollen / herrar: Zlatan Ibrahimovic, FC Juventus (Zlatan är Zlatan, nu är han störst)
25847-24
Årets Guldbollenvinnare?

Århundradets guldbollenvinnare / herrar: Henrik "Henke" Larsson, FC Barcelona (behövs det en motivering? Henke är Gud! ropade det svenska folket inför EM i Portugal. Henke Larsson är Sveriges bästa spelare på allt i modern tid, otroligt hård konkurrens av Gunnar Nordahl, Gunnar Gren och Agne Simonsson men min motivering är - hade dessa herrar klarat sig lika bra i den moderna fotbollen?! Henrik Larsson är den värdiga vinnaren och kommer vinna ikväll)

Cirka klockan 22.00 ikväll (måndag 14/11) vet vi svaret.

25847-17
Henrik "Henke" Larsson - Vinnare av Århundradets Guldboll?

Tidning i lilla samhället

Idag genomfördes det första redaktionsmötet inför den stundande Molkoms tidningen.
Polsk riksdag, Kalle Anka alltihop enligt min mening.
Flertalet personer tog på sig allt andra inget.
Hur ska detta sluta?
Förhoppningsvis går det bra för ämnet verkar intressant och det ska bli roligare ämne att göra liknade det som den här utbildningen handlar om.
Bara alla gör sin grej blir det säkert bra.

Ibland blir jag mörkrädd

Läget förvärras på hemmaplan.
Sambon planerar starta upp de vilande studierna igen efter nyår och Lovisa, vår dotter, ska förhoppningsvis börja på dagis.
Samtidigt förvärras situationen rent ekonomiskt för hela familjen.
Jag går vidare på mina fjuttiga studielåns pengar och tilläggslånet på det, medan sambon förlorar den inkomst som kom med anledning av mammaledigheten.
Vid ett flertal tillfällen har jag ställt på i hemmet att det krävs engagemang för att försöka skapa en inkomstkälla utöver den som jag har. Jag har själv försökt i och med att jag hoppar in och skriver för en tidning med jämna mellanrum - men min sambo ligger på latsidan i ämnet.
Visserligen är det en hel del att stå i, eftersom vi precis har flyttat och så vidare. Dessutom närmar sig Lovisa sitt första år och har börjat krypa och det kan bli en himla fart ibland.
Men att kolla upp vissa myndigheter, möjligheter och annat tar inte hela dagar och det MÅSTE göras. Detta medför att stämningen blir sämre och oroligheter uppstår, vilket inte är bra i något förhållande - speciellt inte om det är barn inblandade.
Barn och pengar är de sämsta ämnena att diskutera kring - skapas ovänskap på grund av dessa ämnen kan det gå illa i ett förhållande.
Något som varken jag eller sambon inte vill ska ske - men då måste båda parter dra sitt strå till stacken.
Vi har en oviss tid till mötes - låt den få ett lyckligt slut.

Kan bli en klassiker

Citat från Jonas Östlund:

" I lördags dominerade jag i innebandy-korpen, men jag gjorde inget mål. "

Avd. Kasta inte sten i glashus...

Tyvärr tyvärr

25847-49
Tyvärr, lämnade Team Strömmen ett negativt besked angående IF Kil Cup... Kanske inte var någon skräll, men hoppet är ju det sista som överger oss.
Likaså har Mallbackens IF lämnat ett nej.
Tur då att damallsvenska QBIK tackat ja, vi ser verkligen fram mot att se dem i turneingen.

I väntan på svar

Senast på fredag den 11 november 2005 väntar jag besked från en av Nordens bästa damfotbollsföreningar.
Beskedet gäller spel i IF Kil cup den 4 december.
Som ansvarig för turneringen väntar jag med spänning på vad som eventuellt komma skall från Oslo.

Det hela handlar om Toppligans (Norges svar på damallsvenskan, vilken håller betydligt högre klass) andra placerade lag under den gångna säsongen - Team Strömmen.
Först på fredag vet vi alltså svaret.

25847-49

Team Strömmen tränas av förre Mallbackentränaren Janne Jansson och han såg mycket positivt på att komma till Kil. Frågan är vad övriga i Team Strömmen tycker om den saken.
Laget innehåller mängder med landslagsspelare och det vore en stor ära för lilla IF Kil att få knyta till sig detta storlag.

Notera att så sent som i lördags spelade Team Strömmen final i norska cupen på Ullevål i Oslo, dock slutade matchen med vinst för motståndarlaget Asker.
Jag ser med spänning fram mot beskedet som kommer från andra sidan riksgränsen.
Nu håller vi alla tummar som finns.

Hemska tanke

Jag känner signaler.
Vibbar.
Men, det är varken glädjande eller positiva vibbar.
Oron sprider sig, vad kommer att ske, vad kommer att hända.
Fler och fler visar tecken på frustration och hemlängtan. Längtan efter ett annat liv än det som tråkiga Molkom kan ge. Det är inga bra vibbar som glider upp i sinnet.
Ett par tre av mina närmaste inom skolgruppen kan vara på väg till det liv de egentligen (inte) vill leva. Vilket vore tragiskt både för oss andra och framförallt för de som lämnar. För min känsla har hela tiden varit att dessa människor är talangfulla och kommer att bli något inom journalistiken.
Men inte om de väljer att kliva upp på plankan och hoppa ner i plurret.
Visserligen kanske det blir en del leenden när man kommer hem till sin trygga miljö och bort från tråkiga Molkom, men för fan...

GE INTE UPP NU!
Hemska tanke...

25847-18

Gudfar kommer till julen

Jodå, Dala...
Uppesittarkväll har vi inte haft bara en gång och därför ÄR det numer en tradition, en trevlig sådan. Självklart kommer även gloggen och bullarna fram.
Jul är något jag faktiskt ser fram mot det här året, det är Lovisas (min dotter) första riktiga jul. Hon föddes ju 19/12 förra året och vi kom hem dagen före julafton från BB och passienthotellet så det blev ju aldrig riktigt den där julstämningen som det brukar bli. Vi hade ju vår julafton den 19/12 och vilken fin julklapp sedan.
Som Gudfar till Lovisa och som en mycket god vän ser jag med glädje fram mot vår traditionsenliga bingolottokväll dagen före julafton, vi hade ju ett uppehåll förra året så det blir väl fjärde gången detta år. Nästa år är det jubileum - då får vi nog ta till starkglöggen...


25847-45

Ledsen - men varför?

25847-47

Ibland blir man ledsen, nästintill att det kommer krokodiltårar. Ibland blir man ledsen för att man tror sig gjort något som sårat en annan person. Ibland blir man ledsen för att man tror sig sårat en annan person, fast man i själva verket inte har gjort det. Ibland blir man ledsen för att - ja, jag vet inte.
Så är det nu, som i det sista alternativet alltså.
Jag tror mig ha gjort något mot någon, fast jag vet inte vad och ändå känner jag mig nere för att den här personen som ville prata med mig såg ledsen ut och sköt upp det tills på torsdag.
Jag erbjöd mig stanna och prata, jag erbjöd också att ringa och prata med personen - men det får vänta tills på torsdag.
Nu får jag vänta, vara ledsen utan att veta varför och tro att personen är ledsen innan jag får prata med personen. Är det ett slags straff? Är det en slags hämnd på något jag gjort utan att ha en aning om att jag gjort? Förvirrande...

25847-46

Jag började tänka mycket på detta när jag åkte hem idag. Vad kan denna person så angeläget vilja mig, utan att behöva ta det med en gång? Det satte igång tankecellerna, de få som finns. Det är en olustig situation, tycker jag. Det är en jobbig situation.
Jag tror mig inte ha gjort något illa mot denna person, en person som jag respekterar och tycker bra om på alla de sätt. Men varför så ledsen uppsyn och varför vänta? Jag är förbryllad och troligen värd att gå och grubbla tills på torsdag vad det hela kan handla om.

Dessutom fick jag idag veta att jag endast skriver tråkigheter på min blogg - att det inte är något skoj att läsa den. Det är inte heller skojsigt att höra - så det är mycket nu.
Men, de eller den som inte gillar att läsa min blogg - behöver inte läsa min blogg. Läs Kalle Anka istället.

För övrigt tycker jag vi ska värna om vår natur och bevara VALARNA...

25847-48

Bingolottokväll i Löfbergs Lila

Ikväll blir det Bingolotto "live" för min del, i Löfbergs lila arena. Det ska bli roligt faktiskt.
Men jag ser mer fram mot bingokvällen den 23/12 då Dala från Stockholm tillsammans med sin brutta Magdalena kommer hit till Karlstad på besök. Det ska bli en mysig uppesittarkväll med min familj och mina vänner, kanske kommer det fler, vi får se hur det blir med den saken, men det är högst troligt - DET ser jag fram mot.

25847-44

Crouch bakom Pool's seger

Liverpool bortabesegrade Aston Villa med 0-2 (0-0), efter mål av Steven Gerrard på straff och Xavi Alonso. Men Pool's stora man idag heter Peter Crouch. Han låg bakom straffen och var vid två tillfällen nära att måla innan Alonso hittade rätt. 198 cm Crouch hade själv två klara måltillfällen utan att hitta förbi Sörensen i Villamålet.
Liverpool har förtvivlat svårt mot Aston Villa, hemma som borta. Villa passar The Reds dåligt och idag krävdes det alltså en tvivelaktig straff för att få hål på tråk-Villa. Segern var odiskutabel och förhoppningsvis har nu Liverpool hittat rätt och kan avancera i tabellen och hitta fastare mark - Europa och Champions Leauge måste vara målet, för det krävs minst en fjärdeplats i ligan.
Notera: Ligan tar ledigt kommande helg. Harry Kewell har dock inte ledigt, han ska försöka få sitt Australien att besegra Uruguay i det avgörande VM-kvalet.

25847-43
Foto: google.se

Karlstadbo igen

Så där ja, då är jag Karlstadbo igen då. Har i och för sig varit det ett par dagar nu, vi flyttade ju i tisdags. Pratade igår med Dala i Stockholm och bad om massage mot min onda rygg, då trycker han ner mig i skorna och påstår att jag är klen och bara har träningsvärk.
Må så hända att jag är en smula klen, men någon träningsvärk är det då inte. Troligen har jag lyft för tunga saker för osmidigt och det har givit ryggen stryk.
Känns som vi har hamnat på en trevlig gård i alla fall, det känns ju fint. Men, vilket slit det är med flyttning.
Igår skruvade jag ihop två bokhyllor för hand och i onsdags fick jag visserligen hjälp men det var tungt att skruva ihop dubbelsängen. Men, nu är "det" gjort och det känns bra - det närmar sig ett nytt boende.
Fick många pikar om hur jag skulle klara av att möblera och få in allt som är tänkt på "kontoret" och jag säger bara det till er som pikade:
Kom över på en fika så ska du se att det gick precis enligt planerna, allt är inte på plats ännu men det kommer att funka. Välkommen.
På söndag ska jag göra mitt första utejobb som journalist och det känns bra. Visserligen är det en ungdomsturnering för tjejer i bandy, men alltid en början - det ska bli roligt. Läs i tidningen på måndag eller tisdag, till 99 % på måndagen.
Plugget har lov den här veckan och det är bara bra det, flytten har tagit tid och kraft så det skulle kännas skönt med en vecka till ledigt. Men det ska bli roligt att komma tillbaka, det är ju nästan som man saknar gruppen =).
Ska skriva reportage så datorn glöder till veckan, det ska vara inlämnat på fredag och kommer så och att bli. Som bekant ska mitt reportage handla om UEFA Presidenten Lennart Johansson.
Nepp, nu är vilan över - i lådorna igen.

Ps. Det blev en tionde gång, gissa själv vart...
25847-41
Foto: Molkoms FHS