Jag fick Liverpool

Idag blev det klart.
Jag är speaker när Liverpools B-lag besöker Tingvalla IP torsdagen den 23 augusti för match mot Karlstad BK.
En ära såklart och en chans att komma nära ledarna och spelarna i Pool.
Känns kul att få uppdraget och samtidigt mycket inspirerande.
Också jäkligt roligt att någon uppskattar en för det man gör - för en gångs skull.
Matchstart klockan 19.00.

image166

Mosan lirar igen

Malin Moström är tillbaka.
Lojalitet och saknaden efter fotbollen fick henne att ändra sig.
Mosan spelar återigen för Umeå IK.
Och hon gör det från nu.
Kul ju!

image165
Malin Moström jublar över ett av alla hennes mål i landslaget.

Engelska på värmländska

Inte oväntat krossade Svenska damlandslaget Ungern i onsdags på Tingvalla med 7-0. Siffror som borde varit minst det dubbla.

Jag tyckte väl sådär om min egen insats.
Godkänd men inte prickfritt.

Men som förbundsgubbarna sa: "du blir allt säkrare för varje gång"


Annars var nog den roligaste kommentaren efter matchen den jag fick idag av en mycket god vän från Strömstad, som varit uppe med sitt fotbollslag och en av tjejerna där hade uttryckt sig:

"lite roligt att höra engelska på värmländska" - sa den 15-åriga tjejen under matchen i onsdags.


Lite roligt att höra engelska på värmländska...


Den kommentaren tyckte jag var riktigt rolig och jag skrattade högt när jag läste den på msn från Strömstad.
Men lika mycket som jag skrattar åt det, lika mycket bjuder jag på det.
Jag vet att min engelska är mycket dålig och lägg då till att man ska prata de ungerska namnen flytande så förstår du hur illa det kan bli - men tydligen lät det som engelska i alla fall, om än på värmländska.

Publiksiffran var hög, 5 223 personer - kul!

Jag hördes bra i både radio och tv - kul för mig mindre kul för alla tv-tittarna kanske :)

Men men jag börjar hitta rätt i rollen och känner väl mer och mer att det är det enda jag är hyfsat bra på.

Papparollen, övriga arbeten, vänner, tjejer... jag är inget bra på något av dem, jag bara försöker och ibland så tror jag väl mer om mig själv än vad det i själva verket är.
Jag känner mer och mer att rollen som speaker är något jag behärskar och är duktig (kanske inte bra, men duktig) på.
Det är roligt, nästan det enda som är roligt med krav på mig - och det enda som folk vill att jag ska plocka bort ur min vardag för att minska på uppgifter.
Varför ska man behöva ta bort det man gillar och känner sig tillfreds med samtidigt som man behärskar rollen hyfsat?
Men men...
Sedan augusti 2006 har ju allt handlat om negativt hos mig. Så varför inte ta bort en av de få positiva egna bitarna som jag har kvar?
Ibland tycker jag att allt i livet suger och det skulle vara skönt att få börja om på nytt.
Vissa misstag kan man inte göra ogjorda (OBS! Lillan tillhör INTE något av misstagen!).
Men kanske kanske har grabbarna grus rätt:
"Vi hjälper dig att flytta OM det är långt bort..."

Hur som helst - hur låter engelska på värmländska?


image164


Tungt jobbig fredag

Tung kväll där det mesta rent psykiskt gick snett.
För det första hade jag räknat med att jobba under kvällen som sångfågel, men i sista stund blev jag petad och istället fick jag vandra runt hela jäkla staden.
Totalt kom stegmätaren upp i drygt 18 000 steg.
Inte illa pinkat av en otränad stor grabb.
Under kvällen såg jag lillans mamma för första gången tillsammans med den nya, två gånger dessutom.
Jag blev både ledsen och arg på en gång.
Mest beroende på att jag fick ännu ett bevis på vem som kommer i första rum - då det är mammans helg och att hon inte ser lillan så himla ofta.
Tyvärr tar inte min prinsessas mamma henne i centrum - hon håller sig själv där.
Mina känslor för henne är också bevisade idag.
Jag brydde mig inte om att stod och ålade sig med en annan "kille" - eller vad nu hans sort kallas.
Hon är och förblir luft i mina ögon - och det är inte mitt fel att det är på det viset.
Senare träffade jag dessutom mitt senaste ex.
Båda de senaste samma kväll med andra ord.
Och en sak till som hände som var lite nostalgiskt jobbigt faktiskt.
På en fest i en av stadsdelarna i stan så spelade de ganska hög musik.
Den låten de spelade var min och lillans mammas - en sjukt bra hårdrocksballad.
Det var jobbigare att höra den låten än se dem på stan.
Jag pratar om Scorpions - "Still loving you".
Tung fredagskväll med andra ord - vi gick och gick från 17.45-02.00... där kan vi snacka om träningspass...

Under lördagen och söndagen är det också ett par hektiska dagar.
image163

Det stora äpplet

Visste ni att just den 12 juni 1635 fick staden New York sitt nya namn av engelskmännen. Tidigare hette staden New Amsterdam och ni kan ju gissa vilka som låg bakom det namnet.
Så The Big Apple fyller år idag - Grattis!

Idag är det även Fillipinerna och Rysslands nationaldag, grattis till er också - festa rikligt.

Är de värda besväret?

Ibland är sanningen till en nackdel.
Men som sagt, de som inte kan ta det som det är - är heller inte värda det fina.
Får väl helt enkelt se över om det är värt besväret att tala sanning.
Otroligt synd att det inte alltid går hem hos det intressanta.
Lika synd att se fram mot något och sedan få det bortsparkat efter akilleshälen.
Men frågan är om det är jag eller de som ska lida mest?

En del i min närhet tål heller inte att få höra sanningen och kan inte ta kritik.
Vänd ryggen och gå - är goda tecken på att man någonstans vet om att man felat och inte kan stå för det.
Frågan är vem som kommer i första rum?

Mäktigt Götheborg och tokvarmt

Va faan... det är ju bara ett skepp, ska det vara så märkvärdigt?
Tydligen.
Jag såg en snutt på tv igår (lördag) när ostindiefararen Götheborg kom tillbaka till kaj i Göteborg.
Första tanken var ju slående, det är ju bara ett skepp.
Men efter ett tag när man lyssnat lite på Herman Lindqvist visa ord så kunde man inget annat än imponeras.
Kanske inte just så mycket över skeppet i sig, utan mer över människorna som stått ut i FEM år på denna båt.
Där kan man verkligen snacka om Big Brother-uthållighet.
Att sen Kinas president tog sig tid att komma till lilla Sverige visar ju bara hur stort det är.
Götheborg är Sveriges flaggskepp och besättningen har gjort en bragd, inget snack om saken.
Kunglig salut till dessa människor - imponerande.

Nästan lika imponerad blir jag av de tokstollar som fick för sig att springa 42 195 meter på Stockholms gator i ett maraton under lördagen. Över 17 000 personer deltog, med över 30 grader - i skuggan.
Idioti enligt mig - otroligt hälsosamt enligt andra, du får själv välja sida.
Hur som helst, imponerande.

Messi, Messi, Messi vad gör du egentligen - tror du att du är Gud?
Nu dalade även du på listan över de spelare som spelar med Fair Play och gör det jäkligt bra.
Tragiskt att fuska på det där viset.
Maradona är ännu inte förlåten för det som hände 1986 mot England över Shilton.
Vinner ni ligan nu, så blir aldrig heller du förlåten, Messi.
Dumstrut till dig.

Tror jag drack sju liter vatten igår.
Det är nästan så man lider av värmen, men det är ändå den bästa årstiden och jag "hatar" vintern.
Så varför klaga?
Sommar i Sverige är underbart!

image162
Götheborg

Musik efter humör

Smör, opera eller Iron Maiden?

Vad spelar det för roll, när man kan lyssna på vilken jäkla skit som helst - nästan.
Gjorde precis ett par skivor och där kan man verkligen snacka om blandad kompott.
Värsta smörballaderna blandade med tung hårdrock och lägg där till lite operastycken.
Musik är bäst när den är blandad.
Just i skrivandets stund ljuder det toner från Hermes House Band med "I will survive".
Ganska passande låt faktiskt...
Sen har man återigen fått bevisat för sig vem som är viktigast för lillans moder.
Om jag säger hellre fest än vara med sin dotter - så vet alla vem som kommer i första rum.
Jag blir bara så himla ledsen av den tanken... men men så är det ju och det är ju inget jag behöver bry mig i att försöka ändra på. Och varför skulle jag göra det - vill hon inte så vill hon inte, det är mest synd om lillan tycker jag dock.
Hur som helst - sommarväder ju... underbart!
Lillan och hennes kompisar på gården har redan varit i den uppblåsbara poolen och plasket - härligt...
DET blir man glad av!
By the way - Bruce Springsteen med "Streets of Philadelphia" går ju absolut inte av för hackor den heller... skön bas i den låten...
Från Bruce till Darude med Sandstorm är steget inte speciellt långt faktiskt - ett knapptryck räckte. Och från "Sandstorm" till "Zombie" med Cranberries... blandningen är helt enkelt som vanligt...
Nåja, fest eller inte fest - livet bör vara en fest och för somliga är det så... hur är det för dig?
Friends "When the music is gone" för tankarna tillbaka till sommaren 2001... det var en perfekt hålla-sig-vaken-låt då jag jobbade som tidningsutdelare i de värmländska skogarna mitt i nätterna. Friends, harar, rävar, älgar och postlådor var mitt nattliv sommaren 2001.
Det låt riktigt tragiskt faktiskt - men det var riktigt mysigt och trevligt måste jag säga... 20 mil i skogen i över 100 km/h på smala vägar och tvärnit i med tidningen i lådan och iväg igen... låter betydligt tråkigare än det var...
Elton John - går alltid hem... minns du när jag tog i hand med honom i Globen mannen grus? sir Johns knubbiga små fingrar, men vilken röst sen... mys!
"Free like an eagle" med Talk of the town, vilken skräplåt egentligen och vilket bandnamn sen - usch... ändå spelar man skiten.
Helgen 16-17 juni kan bli speciell.
Neptunus, nu är det slutrastat - åter till röjandet på kontoret... måste ju bli klar någon gång... skulle vara roligt att rensa lite prinsessakläder också, men kläder är verkligen verkligen verkligen tråkigt att rensa... men snart behövs väl även det. Men idag är det projekt kontor som gäller.
Dire Straits "Brothers in arms" kan få vem som helst att smälta - lyssna bara på gitarrspelet och blanda det med rösten... mycket bra och en låt man aldrig tröttnar på.
Blir det Ledin- eller Gesslesommar i år igen?
Sluta kröka börja ta ansvar!
Helgen 16-17 juni kan bli intressant.
Minns du åren 1993 och 1994... te, plump och eurodisco... det får vi återskapa - i alla fall nästan fullt ut... vi får göra som småtjejerna gör, frysa ut någon - sen kör vi Flexx, Maxx, Pandora, Melodie MC, Captain Hollywood, 2Unlimited, Basic Element, E-type m.fl. m.fl.
Då var det bra i alla fall och det kan vara värt besväret att återskapa dessa tider och minnen.
Men vem ska kunna slå mig på plump, hahahaha...?
Helgen 16-17 juni, vad händer då?
Jo, det återstår väl att så.
Den som eventuellt lever får se.
Till och med Freestyle och Magnus Uggla går hem i dessa tider - musik har sin charm.
"- hon slutar jobba klockan sex och går direkt till telefon... att hon bara älskar mig... fortsätter gatan fram och går hem till mig..."
Vilken är låten ovan som texten är hämtad ur?
Spännande det kan bli helgen 16-17 juni.
Blaj blaj blaj blaj..............................
Känns bara som en massa blajande nu... och så är det ju också....
Då avslutar vi med en klassiker:
"Pour some suger on me" - Def Leppard.
Men glöm inte helgen 16-17 juni...

image158
Jessica Andersson

image159
Dire Straits

image160
Jennifer Lopez

image161
Cykelsparken - en klassiker                                                   

Antagligen glömmer du inte helgen 16-17 juni.

Tre poäng

Tre sköna friska gröna pinnar.
5-0 och med mersmak på mer.
Men ni minns väl Isakssons två räddningar vid ställningen 1-0. Utan hans reflexer kunde det ju ha blivit en mardrömskväll på Råsunda och hemma i tv-sofforna.
Tacka Mellberg för det, när ska karln sluta se så loj ut och komma upp på tå i defensivt straffområde.
Roligt för Olofponken att göra mål, men vad faan morsan hade ju satt den.
MEN VAD GJORDE ISLAND???
Snacka om bjudning.
Måste ha varit Allbäcks enklaste landslagsmål i karriären.
Vilket underbart hjärnsläpp.
Nu är vi relativt nära Österrike/Schweiz.
Det ska bli intressant att se vad UEFA dömer på fredag i Danmarksmatchen.
Kan det bli annat än tre nya friska för Sverige?
Jo det kan ju det, i alla fall med Platini vid rodret.
Och hur kan publiken i Solna ropa efter Zlatan, han har gjort sig jäkligt bra i det svenska landslaget de två senaste matcherna - vid sidan av planen.
Utan Zlatan på plan är vi bättre - då blir vi elva spelare som kan spela som ett lag.
Så snälla Ibra, stanna utanför planen... i alla fall tills du visar att du vill vara med och lira i LAGET Sverige och inte bara för dig själv.
Förövrigt har Lagerbäck "bara" förlorat fyra tävlingslandskamper sedan han tog laget - ett ganska vasst facit faktiskt.
Det är värt att skålas för.
"Another stock in the hole"

Ikväll blir det tre riktiga pinnar

Sverige möter Island i EM-kvalet på Råsunda ikväll.
Visserligen är Elmander avstängd och Zlatan halt, men vad faan islänningarna ska vi slå med B-landslaget.
Dessutom saknar de sin stora "stjärna" Gudjonsen.
Det kan inget annat bli än tre friska ärliga pinnar.

Tipset lyder på 4-1 (Mellberg klantar till sig - igen).

image157

Dessutom grattis Sverige på nationaldagen.

Lillan cyklar och skandal på Parken

Jaha ja, då var det ett tag sedan man skrev något igen då.
Dags då att pleta ner lite finstilat.

Gumman blir allt bättre i sitt vokalulär. Mer och mer meningar ploppar ur hennes mun och hon sätter dem verkligen i ett sammanhang - för det mesta i alla fall.
Jag skojade lite med henne och gömde hennes tutte, då blev hon ganska omgående arg som ett bi och förklarade klart och tydligt för mig vad som gällde:
- Jag vill ha min tutte. Ge mig tutten, förstår du väl.
Jag bara log åt hela situationen, det där med "förstår du väl" hade jag aldrig hört henne säga tidigare. Det lät så himla gulligt och så klockrent att jag givetvis lämnade tillbaka tutten - omgående.

Hon är rolig ibland och jobbig ibland, det närmar sig trotsen med stormsteg.
Häromdagen var hon riktigt arg och örfilade mig två gånger.
Men det händer har jag fått höra och jag hanterade situationen helt rätt enligt de som säger sig förstå detta.
Det är bara att på ett bestämt sätt tala om att det där med att slå på andra är fel och att man är dum om man gör det.
Givetvis kan det ta tid innan barn vänjer sig vid ett nej, i alla fall om inte båda föräldrarna kör med samma regler. Men drar jag mitt strå till stacken så har jag gjort rätt, i övrigt är det upp till motparten att försöka komma på vad som är rätt och fel.
Huvudsaken med lillan är att hon är frisk och aktiv, resten hänger mestadels på mig och till viss del även dagispersonalen, då hon tillbringar så mycket tid just där.

Under måndagen trampade lillan sina första tramp på en cykel, en riktig cykel med stödljul och en hjälpande pappas stöd.
Det var en häftig känsla och en milstolpe i hennes liv.
När man en gång lärt sig att cykla så kan man det resten av livet, i alla fall sägs det så.
Fantastiskt vad fort det går - hon är dessutom bara 2,5 år tjejen.

Sen kan jag ju inte undgå att prata fotboll, eller vad fan man nu ska kalla det.
Matchen Danmark-Sverige var mycket bra, speciellt från dansk sida efter det att Sverige snabbt tagit ledningen med 3-0.
Bland det bästa jag sett ett svenskt landlag prestera var de första 30 minuterna mot Danmark.
Visserligen fick vi en hel del hjälp av danska försvarare och den fumlige Villa-keepern Sörensen, men svenskarnas vilja och snabbhet imponerade.
Chippen, Linderoth och Elmander var riktigt bra första halvtimmen, men sen tog Danmark över fullständigt på Parken.
Imponerande coachning och viljan att våga anfalla, det gillar jag.
Sen kan man ju till dödagar diskutera varför Lagerbäck/Andersson sitter med armarna i kors och inte agerar när det är på väg att rasa oss ur händerna.
Men hur var säkerheten på Parken egentligen.
SKANDAL! SKANDAL! SKANDAL!

image155

Så jäkla usel och vad faaaan klappar de gossarna på ryggen efter deras idiotiska inhopp på planen???
Varför fick den där idioten överhuvudtaget skjuta bollen i mål - han sprang ju för faan 100 meter.
Nej, en klapp på axeln och en vädjande fråga:
- Kan du vara snäll och följa med här?
Vilken usel säkerhet!
Tilldöm Sverige segern med 3-0 som alla tror kommer bli beslutet.
Oavsett vad och i vilket land matchen spelats i måste sånn där idioti stävjas och det ska kännas.
Döm segern till det lag/land som inte har felat och sätt alla som stormar planen i finkan minst två månader, som de har i England. Det är troligen det enda rätta - och det känns.
Stackars Danmark, men Sverige hade ändå avgjort genom att Ljungberg satt straffen med två minuter kvar att spela, då den där idioten hoppade in på planen och attackerade domaren - då matchen avbröts på grund av bristande säkerhet.
Hur som helst - på onsdag slår vi Island... nya matcher nya erfarenheter...

Förresten kommer Göteborg till stan på onsdag med bland annat Lotta Schelin i laget, nederst på den här artikeln hittar du västkustlagets senaste line-up mot Djurgården i lördags.
På onsdag utlovas det liknande uppstringning.

Älska fotbollen!!!




image156