Fotbollsfebern stiger gradvis

Okej Albin, du får som du vill - här kommer ett inlägg till, pust.
Även om jag vet att mister "J" inte gillar att läsa om fotboll här så får jag på bara knän be om överseende, för nu handlar det nästan bara om fotboll.

Men inledningsvis får det handla om Molkom och den stundande avslutningen.
Jag vet (hoppas) att vi alla kommer att skiljas med kärlek och minnas de fina stunderna vi hade. Varför dra upp gammalt groll?
En del saker har jag ganska strikta och det kommer jag alltid att ha - inte minst med tanke på att det kostar en jäkla massa pengar och det får inte drabba min dotter.
Det som hände under tisdagskvällen har hänt - borde inte hänt - och på fredag klappar alla om varandra och ger lyckosparkar - så ser jag på tidigare groll, i alla fall i den här situationen.

Nu tillbaka till det som är viktigt - FOTBOLLS-VM

Min feber börjar stiga, sakta än så länge, men den stiger.
Onsdagskvällens nostalgidrabbning mellan 94-laget och Allstars satte faktiskt lite fart på fotbollssuget.
Men, vad gjorde egentligen Hedman och Zetterlund?
Det var ju ingen VM-match, varför inte bjuda på en Dogge PÅ planen - publiken ville ju se det. De ville inte se en 0-0-match, varför inte bjuda 94:orna på lite ytor. Uselt Hedman/Zetterlund.
Klart Zetterberg ska hålla upp ett mittfält mot ett gäng gubbar med ölismagisar och allt annat som de stoppat i sig.
Gary Sundgren skulle missa en staff - det visste vi sedan han höll på att skänka segern till Luxemburg på Ullevi. Dogge kunde väl fått lägga en straff - varför vinna denna match - SOS Barnbyar...

Ljungberg, Zlatan, Henke mot Chile.
Att Freddy spelar en träningsmatch i den blågula tröjan kan bara innebära att ett slutspel står för dörren.
Oj, han är inte skadad, ytterligare ett tecken på att det drar ihop sig till större matcher.
Jag säger bara fyra saker:
- Ta mig till Tyskland!

Den 9 juni sparkar det igång, klockan 18.00 spelar Tyskland mot Costa Rica i öppningsmatchen och klockan 21.00 möts Polen-Ecuador.
Därefter är det Sveriges tur...
Den 10 juni klockan 18.00 kommer de svenska pöjkera spela ut Trinidad och Tobago efter noter.
Grundtips: 5-0 (kan också bli 0-1)

Spelprogrammet är inskrivet i almanackan och det som står där är mer eller mindre lag - det gäller att följa det planerade schemat.

Gör Henke till KUNG!

25847-91


Sentimental

I dag måndagen den 29 maj klockan 14.04 är sista gången man sitter vid skolans dator.
Nu på fredag är läsåret slut och man ska åter ut i verkligheten och stångas.
Alla kommer att minnas på sina sätt och det kommer bara att följa med de goda tankarna.
Därför ger jag en stor björnkram till följande:

Helena, Bosse, Anna, Joakim, Robert, Stina, Emma, Anna-Carin, Hanna, Kajsa, Jonas, Markus, Sanna och Calle.

Gott minne...

Kärlek

25847-5625847-55

Fast mark under fötterna

Tryggheten, den finns ändå hemmavid.
Istanbul må hände är en intressant kulturell stad, men längtan efter min dotter o sambo, min egen säng och inte minst den svenska maten tog till sist överhanden.
Istanbul är Europas största stad och många av byggnaderna är bevarade från Jesus tid. Ja, i alla fall från 500-talet e.k. Till exempel Blå moskén och Sofiakyrkan.
Persektivet på sitt eget liv får sig en tankeställare efter en vecka i Turkiets största stad, som dock inte är huvudstaden. Ankara är turkarnas huvudstad.
De fallfärdiga husen, tiggarna, uteliggarna, barnarbetarna, skoputsarna, fågelfröförsäljarna... ja, listan kan göras mycket lång. Det är intryck som gör att Sverige känns väldigt bra att bo i.
Bosporen, som gränsar Istanbul mellan öst och väst, Europa och Asien, hade ständigt båttrafik på sitt vatten... och det var inte lite båtar heller.
Jag, Bosse, Sanna, Kajsa och Hanna tog en sväng över med båten och besökte östsidan, det vill säga den sida som ligger i Asien.
Där var det än mer fallfärdigt och fattigdom. En man försökte sälja fyra parfymer för hundra svenska kronor till mig - på förpackningen kända märken, men naturligtvis fejkparfymer.
Vi gick en bit på den världskända strandpromenaden, men det blev inte så långt. Jag passade på att fråga en fiskare om jag fick prova - han kastade ut och jag fick veva in... det tog säkert fem minuter innan jag vevat in hela linan. Om jag fick någon fisk? Icke då.
Hotellet vi bodde på heter Hotell Inka och ligger en ordentligt stenkast från stadens paradgata, typ Ströget i Köpenhamn. Den gatan har jag vandrat några mil på under den senaste veckan.
Kebab - ett måste om man är Turkiet.
Det blev kebab varje dag och det var helt ok. Men, för att inte svälta blev det även besök på ett par amerikanska snabbmatskedjor under veckan... Jaja, inte bara ett par besök - fem totalt.
Flygresan ner var klart värsta grejen med resan och den klart bästa var naturligtvis fotbollen mellan Galatasaray och Ankaraspor. Publiken var som galna och det var en underbar stämning.
Själva matchen blev aldrig någon riktig kamp - Gala gjorde snabbt två snabba mål och matchen dödades ganska omgående. Slutresultatet skrevs till 4-0.
I vilket fall som helst så är det mycket skönt att vara hemma igen...
På måndag börjar produktionen av tidningen om Istanbul - ingen rast ingen ro...
Snabba puckar och vila får vi skaffa oss längre fram.

25847-93

Forsta maj i Istanbul

Kravallpolis, kulsprutor, fastkedjade pitbull-hundar... Inte bara en, utan tusentals poliser.
Automatbevapnade militarer ý varje horn och pa taken - beredda att ga till attack...
Jag gick fram týll polisen och fragade dem lite om vad som komma skall. Vad de vantade pa.

Jag fick prata med en man ý slips. Han forklade att de bara mýnuter innan fort bort en man och en vaska, ýnnehallande en bomb. Dessutom hade de lastat tva bussar med demonstranter - som kommit týll Taksýmtorget med baseball-tran for att braka.
Detta skedde nar vý befann oss pa ett annat torg och lyssnade pa demonstratýonstalen for motstandsrorelsen OCH dar kan jag lova dýg att det fanns tungt bevapnade militarer och kravallpoliser.
Man fick en obehaglig kansla i kroppen.

Mycket fýnns pa výdeokameran - men tyvarr hande ýnget specýellt... om man bortsker fran att polisen sparrade av burger kýng výd Taksýmtorget - bombman... som de grep... Det fýnns med pa kameran.

Nu tar týden snart slut... jag aterkommer frampa... ha det gott alla... de jag saknar kanner det pa sýg...