GOTT NYTT ÅR

Nyårsaftons morgon.
Har ännu inte gått till sängs för att sova in den nya dagens ljus - nyårsaftonens ljus. Tänkte slänga in ett par rader här först.
2005 har varit händelserikt på alla sätt.
Mycket positivt men även en del tråkigheter. Det sistnämnda får vi hoppas att vi kan lämna bakom oss i och med det nya året, medan vi tar med oss minnena av det positiva till 2006.

För egen del har jag precis avslutat ett stort arrangemang och det känns skönt. Resultatet blev lyckat och det var det viktiga. Återstår bara att analysera och utvärdera arrangemanget.
För närvarande var det mitt sista uppdrag inom fotbollen. Jag har inte bestämt mig inför 2006 hur jag ska göra.
Tänkte inte alls lägga ner lika mycket tid i alla fall utan satsa lite mer på mig själv och framförallt min dotter. Hon och jag behöver mycket mer tid tillsammans och nu tänkte jag ge henne det.
Ska i och med 1 januari börja skriva åt två nät-tidningar och har ett halvår kvar på min utbildning. Jag kommer kunna göra lite inom fotbollen - men från och med nu gäller min familj och jag själv.

Nyårslöften?

Jag har två.
1) Ägna mer tid till familjen och vänner.
2) Äta mindre skräpmat - helst inget alls.

Vad har DU för nyårslöften?

Tills vi hörs eller syns, sköt om dig!

GOTT NYTT ÅR!

/ Puss & Kram Dennis :=)

Hälsning

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

Till dig och alla andra

25847-45

25847-53

25847-56

Granen

På onsdagen ska granen upp.

Lär dig spela 7:an

7:an förknippas med kortspelet där man lägger korten likt en solfjäder på bortet. Börjar med sjuan och bygger från åtta till kung på ena sidan och sex till ess på den andra.

VÅR 7:an är likt men ändå inte. Vi avslutar med "solfjäderspelet". Nej, vår 7:an är uppbyggt på sju olika spel.

Under tisdagen blev det äntligen en övertygande seger - denna gång mot mor min och hennes göbbe. Men hur går spelet till.

3-5 spelare.
Vid 3 spelare plockar man ur HJÄRTER två från spelet. Alla spelare får då 17 kort.
Vid 5 spelare plockar man ur HJÄRTER två och SPADER två från spelet. Alla spelare får då tio kort.

Spelet spelas i sju givar. Tips: Dra varsitt kort - högst kort börjar dela.

Spel 1) Pass. Det gäller att ta så lite stick som möjligt. För varje stick man tar får man ett minuspoäng.

Spel 2) Klöver. Akta dig BARA för de stick som det finns klöverkort i. Varje klöverkort (OBS! korten, ej sticken) ger en minuspoäng som summeras ihop med övriga minus du fick från första spelet.

Spel 3) Damer. Samma som klöverspelet, men nu är det damerna man inte ska få. Varje dam du får ger tre minuspoäng som summeras ihop med övriga minus du fått från övriga spel.

Spel 4) Ruter trumf. Detta är ett av två spel som ger pluspoäng, ett för varje stick du lyckas ta. Det gäller att ta så många stick som möjligt, kan du inte följa färg kan du om du vill trumfa med ruter. Ruter slår alla andra färger. Efter spelet räknar ni plus i protokollet.

Spel 5) Klöver kung + Sista sticket. Farligt spel. Här kan spelet vända för den som ligger sist. Precis som i damerspelet, men den här gången ska du akta dig för sticket med klöver kung i. Klöver kung ger minus sex poäng. Likaså ska du akta dig för att ta det sista sticket av alla i detta spel, får du det har du fått sex minus poäng. Tar du sista sticket med klöver kung får du en "idiot" extra minuspoäng, det vill säga du har fått 13 minus på ett och samma spel. Minus som summeras ihop med övriga minus du fått från övriga spel.

Spel 6) Spel. Inga konstigheter. Det gäller att ta så många stick som möjligt. I detta spel finns ingen trumf-färg. För varje stick du tar får du en plus poäng. Efter spelet räknar ni plus i protokollet.

Spel 7) 7:an. Se nästan högst upp. Givetvis börjar den som är näst på tur med en valfri sjua. Därefter måste åttan ut före sexan, om man inte väljer att lägga ytterligare en sjua. Varje spelare kan endast lägga ett kort varje gång det är dennes tur OM inte man vänt på en hög, dvs laggt en kung eller ett ess - då får man lägga ytterligare ett kort OM man vill. Skulle du vid något tillfälle inte kunna lägga får du en BAP = en minuspoäng. Det gäller att först bli av med sina kort, övriga får räkna antalet kort på handen som minuspoäng vid någons utgång. Man får alltså INTE lägga alla kort på en gång om man kan gå ut, det är den stora ändringen från vanliga 7:an.

Källa: Spelet uppfann vi själva på en fritidsgård i Karlstad.

Testa gärna att spela, lycka till.

GOD JUL - KRAM

Klar för Sportal

Det nalkas jul runt hörnet.
Under tisdagen blev jag klar för att skriva på internetsportsidan "Sportal".

Jag fick uppdraget att skriva om övrig vintersport inför OS i Turin som är i februari 2006. Med övrig vintersport menar jag det mesta som finns med på OS-programmet utöver ishockey.
Ska bli roligt, intressant och framförallt lärorikt.
Jag börjar skriva 1 januari 2006.

25847-66
Vintersport för sportal.nu

Lovisa 1 år

19 december 2004 klockan 17.44 föddes lilla Lovisa.

Idag fyller hon 1 år - GRATTIS!

25847-58


Benitez - en STOR manager

Liverpoolmanagern Rafael Benitez är en stor manager.
Idag (söndag) begravdes Rafaels far, men managern för Liverpool stannade kvar i Japan för att följa sitt lag i finalen för klubblag.

Liverpool radade upp målchanser matchen igenom och gjorde dessutom tre mål. Alla tre dömdes bort. Pool hade två ribbträffar och borde vunnit finalmatchen mot Sao Paulo från Brasilien.
Men icke.

Carlos Mineiro gjorde matchens enda regelrätta mål efter en halvtimmas spel och Sao Paulo vann VM för klubblag.
Sao Paulo-Liverpool 1-0 (1-0).

Men det stora samtalsämnet - Rafael Benitez, en manager med fotbollshjärta.

Heder åt honom och heder åt hans far.

25847-65
Benitez med Champions Leauge pokalen från i våras.

Vinst till sist

Ojojoj, mycket idag

Panikstädade.
Iväg och handla i sista stund.

Lovisa fyller 1 år på måndag och på lördagen var det kalas för samtliga på min sambos mammas sida. Visserligen kom det inte så många, men grejen är den att det blir alltid en aning stimmigt och stressigt vid sådana här tillställningar. Fast det är klart, viktigast var det ändå att Lovisa hade roligt och det hade hon verkligen. Oj, vad hon härjade och kladdade med grädde - från topp till tå, men nästan inget i munnen. Det är väl så det ska vara.

Vidare efter kalaset väntade en sedvanlig kortkväll med Rolf, Jörgen och Tobias. Jag hade hemmaplan som vanligt. I det här läget sov Lovisa som en stock, helt utmattad av allt härjande.
Vi hann med att spela ett antal olika kortspel - inget om pengar, bara äran. Som vanligt höll jag på att skriva och gjordet dessutom - gick det inget vidare för mig.
Jag och Rolf delar par mot Tobias och Jörgen.

Canasta inledde vi med - utklassade med över 1000 poäng.

7:an därefter och jag inledde med minus elva poäng av tretton, hmmm. Därefter kom jag givetvis inte i kapp och slutade sist. I det här spelet spelar man för sig själv. Rolf vann.

4-man whist i paren igen och den här gången fick vi faktiskt till det. Först till tretton poäng gäller och jag och Rolf dominerade hem segern med klara 17-4.

Fattigmansbridge, eller Plump som det heter i folkmun. Återigen singelspel. 20 givar gäller och Tobias körde fullständigt över allt motstånd - men bara med tur, hela tiden tur. Han vann och jag kom som vanligt sist. Mycket sist också.

Rummy därefter och jag inledde med att nolla de tre första spelen av sju. Men sen - kom jag sist igen på minus 430 poäng. Jörgen är en jäkel på detta spel och förlorar sällan, Rolf däremot brukar alltid komma sist, men ikväll överraskade han med en andraplats.

Kvällen fick avslutas med en ny Canasta - ombytta roller. Det blev vinst till sist, för mig och Rolf. Om än med lite, men resultatet skrevs till 5355-5090.

Alltid skönt att avsluta med en seger.
Bättre lycka nästa gång.

Imorgon är det nytt kalas. Den här gången kommer min släkt (inte så många) och min sambos pappas sida. Lovisa får härja en dag till - hon kanske är trött på sin riktiga födelsedag, men det viktigaste är att hon trivs och har roligt.

Till er alla (och då menar jag alla) - sköt om er och kram på er...

25847-64

Benfica i åttondelen

25847-63
Efter finalsegern i CL efter straffar mot Milan, våren 2005

Drömlottning i Champions Leauge.
Liverpool slapp Chelsea, Arsenal, Barcelona, Juventus, Real Madrid, Lyon och Bayern München. Istället lottades "vi" mot portugisiska Benfica i åttondelsfinalen.
Matcherna spelas 21-22/2 2006 med retur 7-8/3, Benfica börjar hemma.

Hela lottningen till åttondelsfinalerna (mitt tips på vilka som går vidare):
Chelsea-Barcelona (2)
Real Madrid-Arsenal (1)
Werder Bremen-Juventus (2)
Bayern München-Milan (2)
PSV Eindhoven-Lyon (2)
Ajax-Inter (2)
Glasgow Rangers-Villareal (2)
Benfica-Liverpool (2), tips: 0-0 borta, 2-0 hemma för "pool"

I övrigt spelar Liverpool FINAL i VM för klubblag nu på söndag.
Matchen sänds i Viasat Sport 1 med start klockan 11.15 och för motståndet står brasilianska Sao Paulo.
Kommer bli oerhört tufft, men chanserna är ändå stora att "vi" vinner ytterligare en titel.

Praktiken löst

Då föll ytterligare en sten på rätt plats.
Praktikplatsen klar inför våren, känns riktigt bra faktiskt.
25847-54

The Boss tillbaka

Mycket knep nu på senaste tiden.
Att trampa folk på tårna är inte alltid roligt, men jag trivs inte i en miljö där det bara pratas en massa strunt. Som jag skrev i senaste blogginlägget är jag med säkerhet inget bättre själv.
Men, om det snackas "skit" bakom ryggen på folk - och det gäller inte bara grabben med spring i benen - i allmänhet så pratas det också "skit" om mig.
Till skillnad från "J" som skrev ett par kommentarer så tycker jag inte det är en "skitklass", "skitlinje" eller "skitlärare". Därför trivs jag och vill läsa vidare. Jag skulle aldrig fortsätta om jag vantrivdes, men jag gillar att skriva - även om jag måste bli bättre på det - och jag vill få ett jobb som journalist. Helst inom sport.
Jag tror det är läge att klassen samlas och pratar ut - det har varit en tung period och många behöver prata. Sluta prata "skit" om varandra - kramas istället.
"J" har rätt när han säger att stämningen inte blir bättre om man får reda på att det snackas "skit" bakom ryggen. Ingen vill bli förd bakom ryggen - inte heller jag.

Något roligare...

Ikväll, alldeles nu, är det en dokumentär om "The Boss" (Bruce Springsteen) på TV och givetvis går videon varm. Dokumentären följs av en konsertinspelning från 1975 med bossen, toppen. Han är klart en av favoriterna.
Underbart med lite skön musik, imorgon sänder samma kanal Rhapsody in rock från i somras. Det ska bli kul att se det igen - var ju på Läckö slott utanför Lidköping och såg konserten. Inte den bästa "Robban" gjort men ändå fin på något sätt.

Till sist:
- Läs INTE min blogg om du tycker den är kass. Gäller alla.

25847-41

Skapade debatt

Tillägg på senast skrivna.
Missförstånden är många och handlingskraften inget bättre den.
Jag gillar inte skitsnacket som har uppstått och grejen är den att jag säkert inte är bättre på det området än någon annan.
Fråga: Säger man till en lärare att han har kassa lektioner?

Två ämnen, som kan vara bra att kunna som journalist. Läge att skriva när chansen gives för att skriva. Sen att en del detaljer i utbildningen kan anses märkliga är en annan sak, men det räcker inte för att inte stanna kvar på lektionerna.

Jag nämner inga namn när jag skriver och är det så att man känner sig träffad kanske det ligger något i det hela. Då är man ju medveten om vem det handlar om.
Varför går du en utbildning som journalist om du inte vill lära dig? Tvingad av någon? Vem som helst kan hoppa av.

Dessutom vill jag poängtera att det inte är någon skitklass och det handlar INTE om vad man väljer för lunchställe. Stå på dig.
25847-57

Sätt fart - öka

- Sätt fart...
En telefon, 13 personer, söka uppgifter, söka svar - tiden finns inte... alla måste vänta på sin tur.
- Öka...
Hur funkar det egentligen. Om DU intervjuar en polisman och en person dyker upp bakom din rygg och säger - öka, jag måste ringa. Jag för min del blir irriterad och tycker inte det är att visa respekt.
Skulle jag komma och behöva ringa och telefonen är upptagen får jag snällt be om ursäkt för att jag störde och vänta på min tur. Fy skäms - tänk till nästa gång.

I övrigt figurerar det en hel del "skitsnack" i kulisserna, dvs bakom ryggen på folk. Värst drabbad är en kille som har fruktansvärt svårt att sitta still.
Kanske lite mer ödmjukhet och "vara med" på lektionerna skulle gynna hela gruppen.
Var aldrig otrevlig mot din lärare - du vinner inget på det.

Inga namn utsatta... fråga inte...

25847-55

Biljetterna bokade

Nu ikväll skickade vi iväg varsinna bokningar på biljetter till VM.
I mitten av januari lottar FIFA ut biljetterna, vi har chansat på åtta matcher och hoppas mest på England-Sverige, Finalen och Holland-Argentina.
Givetvis bokade vi alla Sveriges gruppspelsmatcher, men även två matcher med Brasilien (Kroatien och Australien).
Skulle vi mot all förmodan få alla biljetterna kostar det i bara biljettkostnader 2000 svenska kronor. Lägg därtill resa och uppehälle från från 9/6 till 2/7, för inte åker jag hem om jag lyckats få biljett till finalen, glöm det - det blir banklån så det står härliga till. Den chansen missar man inte, kosta vad det kosta vill.
Nu håller vi alla tummar som finns att stoppa upp...

England igen

Sverige fick snudd på en drömlottning till VM 2006.
England, Paraguay och Trinidad-Tobago.

Det ser lovande ut för svensk del.

Så här spelar Sverige, enligt FIFAs hemsida:

  9/6 kl. 18.00 Trinidad & Tobago - Sverige (Dortmund)
15/6 kl. 21.00 Paraguay - Sverige (Berlin)
20/6 kl. 21.00 England - Sverige (Cologne)

Glöm inte: Boka semestern efter VM-programmet. Vi ses i Tyskland den 15/6.

25847-17

Vad dumt

Fick inte jobba på söndag, det var överbemannat. Trist med tanke på ekonomin och att det är roligt. Jag ville ju jobba.
Har jag förbrukat mina chanser?
Vi får se nästa helg.

Snart smäller det

25847-20
Brasilien eller Togo vilka vill vi möta? I VM är alla lag lika bra så det finns ingen anledningen att spekulera, säger Lars Lagerbäck.

Om bara någon timma smäller det i Leipzig i forna Östtyskland, numera Tyskland.
Fotbolls-VM 2006 ska lottas och Sverige ingår i seedningsgrupp tre.
Till alla er som inte förstår vikten av en lottning till ett slutspel säger jag bara:
- Fortsätt spela schack.
En del myser till med ljus, fint tilltugg, dryck och godis på fredagskvällarna framför en filmrulle - sen finns vi andra "fotbollsidioter" som myser till på liknande sätt när det drar ihop sig till VM- eller EM-lottningar.

Ikväll smäller det som sagt och visst kan Sverige få en drömlottning - men även en mardrömslottning.

Jag rankar det på följande sätt, mardrömslottningen:

Brasilien (såklart), Paraguay (vi har alltid svårt mot den här typen av snabba tekniska lag), Sydkorea (semifinal senast - klart på uppgång, blir hypersvåra att slå för något trögare svenskar).

Drömlottningen:

England (det lag vi har "lättast" mot i första seedningsgruppen - men "Svennis" mannar kommer laddade till VM), Trinidad och Tobago (såg dem i sista kvalmatchen och vad fan gör de där),  Togo (har de ens en fotbollsplan?).

Nej, nu laddar vi batterierna - klockan 20.30 smäller det i Leipzig, Tyskland.

25847-22
Henke, Zlatan och Allbäck för Sverige till VM-guld 2006?

Grattis!

Grattis Jörgen, 28 år idag, torsdagen den 8 december 2005.

25847-42

Tidningar ÄR klar

Full glädje i klassen igår (torsdag 8/12).
Vi har kämpat, slitit, suttit över och ändrat.
Men nu är den klar - vår egen tidning.

Lärarna ska göra en sista korr i morgon, men för vår del är det över.
I tre veckor har vi raggat artiklar, citat, "säg", fotat och redigerat - ja, vi har gjort allt som krävs för att göra en tidning.
Bara idag började vi klockan 08.30 (jag kom 09.30) och slutade först klockan 23.50. Det är att ta seriöst på skolarbetet det.
En del har gjort en himlans massa jobb och andra mindre, en del betydligt mindre. Men, i det sista fallet är det upp till dem själva. Jag tillhör i alla fall den skaran som kan känna sig nöjda med prestationen. Sen om resultatet inte blir så värst lysande är en annan sak. Vi har gjort så gott vi kunnat och vi har gjort det bra. Det är det viktiga.

På måndag lämnas CDR-skivan till tryckeriet.
Tisdag trycks tidningen, på Karlstads bästa tryckeri.
Och onsdag. Jag hämtar upp alla tidningar och kör dem till skolan för vidare distribution ut i hela byn.
Totalt ska 5000 tidningar ut.
Härligt!

Nedan ser du ett gäng glada vänner - så känner vi oss nu, de flesta av oss.

25847-56

Äntligen mycket glädje

Äntligen!

Loranga är tillbaka, jag drack en idag.

25847-62 
Jammie!

The End?

Nu är slutet nära,
hos mig och kära.

Även om det är härligt med titt-ut,
känns det som det snart är slut.

Tyvärr har det nog blivit en ond trend,
men nu är det nog The End?

25847-46

Är det värt ett försök till?

Jag måste bara undra

"Jag måste bara undra"

En underbar mening.
Kommentaren kan komma att bli riktigt saknad inom kort.

"Liksom"

En annan kommentar som är skön att lyssna till.
Den kommer vi att få behålla, det känns bra liksom.

Mycket nu

Det är mycket nu.
Fullt upp hela dagarna, fullt upp hela kvällarna, fullt upp varje dag i veckan.
Det ska bli skönt med jul och nyår.
Det betyder ledig tid - i alla fall just nu.