Motiverande tur skadar inte

Lite tur skulle inte skada.
Slagen avlöser varandra och det är mindre roligt i dags läge.
Jag har provat komma på vad det egentligen är som jag mår bra av och som jag trivs med.
Det kommer in inslag av roliga grejer i livet, men de går lika snabbt bort.
Som till exempel, jag gillar att se på film och den kanske pågår två timmar med lite tur. Men sen då, vad ska jag göra då som är stimulerande?
Vissa frågor får aldrig ett slut och jag blir bara så trött på att ha dem i huvudet dag ut och dag in.
Hur kan de försvinna och när?
Andra frågor som jobbläget och personalbyten - trivas eller inte trivas, det är frågan. Jag försöker trivas, men jag gör det inte - inte för fem öre... jo när vissa personer dyker upp, då kan det vara någon trevlig timme med prat o kort etc.
Men.
Sökte idag en annan tjänst, som jag fått tips om, då var jag en dag för sent ute - otur - suck.
Möten hit och möten dit, vad leder de till?
Trissdess (hur nu det stavas), ensamhet, hopplöshet och svek.
Tur, vad är det?
Finns det någon där ute som har för mycket tur och som vet hur man delar med sig av den.
Jag vill ha roligt, trevligt - jag vill vara glad...
Jag vill inte spela glad längre, för det är jag inte, jag vill vara glad.
Men hur?
Med vad?
Med vem?
Kommer det alltid att vara så här?
Motivation?
Jag har flera järn i elden hela tiden, mest för att jag inte ska hinna tänka så mycket.
Jag behöver motivera mig till det, och det, och det, och det - men, vill jag det egentligen?
Motivation som sagt.
Var hämtar man det?
Motiverad för lillans skull, ja självklart - när det gäller henne, men min egen motivation då.
Åh det är så synd om mig - skitsnack, skitsnack, skitsnack...
Det är faan inget synd om mig.
Jag vet bara inte hur jag ska finna vad jag tycker om att göra, vad jag tycker är roligt, vad jag skulle vilja ägna min lilla lediga och dyrbara tid till - jag vet vem jag är, eller vet jag inte det?
Vem är jag?
Pappa...
Det är Vad är jag...
Frågan är:
Vem är jag?

Hur ska jag finna inspiration, motivation för att göra dagen roligare för den eller de som kanske kan bry sig.
Trött, det är jag jämnt...
Varför och på vad?
Vem vet?
Inte jag i alla fall...

Upp till bevis, Dennerby

Thomas Dennerby kan göra sin näst sista match som förbundskapten för det svenska damlandslaget i fotboll imorgon i VM-mötet med USA.
Skippa 4-3-3-systemet och återgå till det klassiska 4-4-2 och använd dig av Fisher och Seger på innermittfältet och du Thomas - ge Paulson chansen igen.
Anna Paulson borde vara full av självransakan och revanschlusta, ge henne chansen och sparka igång Schelin ordentligt nu.
Vinst eller avgå.
Hur enkelt som helst, ingen vill ha en fiaskoförbundskapten.
Olle Nordin chansade med Strömberg på bänken i två av gruppspelsmatcherna i Italien 1990 och vi vet hur det gick.
Dennerby, du ska chansa med att ha lirarna på planen istället.
Även här är svaret enkelt:
Spela Hanna Ljungberg i 90 minuter.
Behöver du hjälp Thomas, här får du startelvan (från höger till vänster):

Målvakt: Hedvig Lindahl
Försvarare: Anna Paulson, Hanna Marklund, Stina Segerström, Sara Thunebro
Mittfältare: Lotta Schelin, Nilla Fisher (Malin Moström hade behövts här), Caroline Seger, Therese Sjögran
Anfallare: Hanna Ljungberg, Victoria Svensson

Hur svårt kan det vara?

Värdelöst Paulson

Visste du att det pågår ett fotbolls-VM?

Här pratar vi om ett världsmästerskap i klass med en seriematch i division 4 herrar, om inte sämre.

Och vi pratar om damfotboll i synnerhet.

Före premiärmatchen i tisdags mot Nigeria så hade tv4 ett reportage en jämförelse mellan dam- och herrfotboll. Om man bortser från de fysiska skillnaderna så var det inte mycket som skiljde de båda könen åt. Felprocenten i passningsspelet var slående lika, som ett exempel.

Men hur?

Synligheten är mer slående i damfotbollen på grund av att tempot är så pass mycket lägre. Vilket då också gör det mer acceptabelt med felpass inom herrfotbollen, bortsett från avgörande felpass då såklart.

Men en tanke då bara.

Om skillnaderna inte är så stora, borde egentligen inte felprocenten inom passningsspelet vara betydligt lägre hos damerna jämfört med herrarna, just beroende på det usla tempot - division 4?

Självklart har jag en egen uppfattning på en definition till frågan, men jag sparar den till ett annat tillfälle.

Istället vill jag övergå till premiärmatchen.

Jag är så arg, så arg på Dennerby, så arg på Anna Paulson (23 år från Umeå IK) och så arg på hela det svenska laget - men jag är också glad för vi förlorade inte matchen, bara chansen att ta oss vidare.

För dig som inte vet så slutade matchen 1-1 efter svenskt ledningsmål av Djurgårdens Victoria Svensson, efter frispelning av Linköpings Frida Östberg. Med mindre än tio minuter kvar att spela kom så kvitteringen för afrikanskorna.


Uselt!

Jag sa tidigt i den andra halvleken till min vän som jag tittade på matchen med att Anna Paulson är feg, hon går inte in i närkamper till 100 procent och hon vänder ryggen till. Paulson är orutinerad, åtminstone agerade hon på det viset. Jag sa att jag ville se henne utbytt.

Istället sätter Dennerby in Linda Forsberg istället för Lotta Schelin, som även hon var under all kritik i förhållande till sin kapacitet, och så gick det som det gick.

Nigeria anfaller på högerkanten och skickar in bollen centralt, där Anna Paulson ensam endast har att raka bollen åt helvete.

Istället spelar hon en perfekt kort passning i gapet på nigerianskan som enkelt placerar bollen bakom en stillastående Hedvig Lindahl.

Så får det inte gå till på den här nivån, Anna Paulson "hängdes" ut som syndabock i studion och av kommentatorerna.

Min vän sa att det var orättvist mot Anna att hänga ut henne för det misstaget.

Jag kontrasvarade:

- Vilken nivå spelar vi på? Hon gör ett avgörande misstag som kommer att kosta Sveriges chanser till att gå vidare till kvartsfinal i VM, varför får man inte hänga ut henne?

Han svarade:

- Öh...


Sluta dalta med damerna, ställ krav - se till att de tar sig vidare till varje pris.

Det är för faan VM och Dennerby - byt inte ut Hanna Ljungberg, hon kan bäras ut men så länge hon kan springa och spela så ska hon vara kvar på plan.

Lotta Schelin - leverera, var inte så jävla osjälvisk - gör mål.

Therese Sjögren är den bästa svenska fotbollsspelaren just nu. Hon besitter de kvalitéer som ska finnas hos en VM-spelare, hon har bra tillslag, spelar enkelt och slår sällan bort en passning, hon har fantastisk spelförståelse och hon kan användas på många platser.

Sjögren blir enda svenska i världslaget - i alla fall borde det vara så.

Anna Paulson har spelat färdigt.


Såg ni herrmatchen för Sverige mot Montenegro under onsdagen.

Vad faan är detta.

En spelare plåstras om inne på plan och domaren sätter igång spelet.

Tempofattigt, snudd på samma nivå som dam-VM.

Sverige vann matchen med 2-1, men vem är hjälten?

Jag säger Fredrik Ljungberg, Olof Mellberg, Zlatan Ibrahimovic, Johan Elmander... för ni var inte med.

Grattis Lagerbäck du fick ännu en seger till ditt konto, men vad fick du för kvitton?

Nästa gång får ni söka ett motstånd som gör det värdigt att spela med A-landslaget.

Montenegro, vad är det - de är ju inte ens med i EM-kvalet och de håller Andorra-klass.

Grattis Lagerbäck, ni vann - med 2-1!


Dam-VM förresten...

Invigningsmatchen i måndags slutade 11-0 till Tyskland mot Argentina.

11-0.

Det händer bara i damfotboll.

Bra!?

Nej, knappast.

Och då ska du veta att Argentina ändå besegrade Brasilien med Marta och gänget strax före VM.

Det händer bara i damfotboll.


Nåja, tur kanske att Sverige med Anna Paulson i spetsen spelade bort de blågula chanserna från att gå vidare från gruppen och göra att VM dog ut innan det hann börja för oss i de svenska stugorna.

För med 1-1 mot Nigeria så slipper vi se vidare på skiiten, det räcker att kolla resultatet i morgondagens tidning.

Fast det förstås.

Jag kommer ändå att sitta klistrad framför burken och se så matcher som möjligt.

Det är ju ändå VM.

Det är i och för sig bara damfotboll, men jag gillar fotboll.

Så det kommer att bli så.

Jag tror bara det händer inom damfotbollen.

Eller hur Anna Paulson.


image204
Förresten Anna, deppa inte ihop.
Det kan hända den bästa.

Det hände ju dig.


Bokar man inte av?

Det gick inte som det var tänkt...
Dåligt var det i alla fall.
Han jag skulle möta var sjuk och ingen hade ringt och avbokat mötet med mig - det tycker jag är illa, tyvärr men men...
Jag fick i alla fall en ny tid, men förlorar kanske en värdefull vecka på det här - OM jag får som jag vill alltså.
Sjukdom är inget att göra något åt, men man avbokar väl inplanerade möten?
Måndag om en vecka - då kör vi ett nytt försök igen...

Från klump till platt

Det dröjde ett tag, men nu har jag den hemma och lite annorlunda är det.
Bytte idag dataskärm från en sånn där klump till en platt med widescreen - en viss skillnad måste jag säga, fast just nu känns det nästan lite jobbigt med den platta.
Man måste ju flytta huvudet i sidled för att följa med i texten som skrivs, det behövdes ju inte på den förra mackapären.
Det känns också som den ger med sig ett starkare ljus och det blir väl en tidsfråga innan man vet hur det står till med den biten i förhållande till ögonen.
Fick igår klartecken för ett projekt som jag ska genomföra, dock är det inte det projektet som jag hoppats på. Men det kanske också blir av - möte imorgon om den saken.
Jobben rullar in, men bra betalt - nja...
Är faktiskt lite spänd inför uppgiften imorgon, det ska bli intressant och se om de jublar eller sågar. Jag har varken förhoppningar eller förväntningar på något av dem, försöker i alla fall att inte ha det.
Säger de ja är det definitivt tårtkalas - för då får jag en ny tjänst och får jobba med det jag själv vill jobba med plus att jag tycker det är ett intressant och spännande projekt, som Jag vet går att genomföra - hoppas bara de som sitter på plånböckerna tycker detsamma.
Vill byta jobb snart, jag knäcker mig själv på den arbetsplatsen jag befinner mig på nu.
Nej, nu finns det ej tid för mer döskriveri, det är mötet imorgon som gäller och det är väl en god idé att gå igenom alla handlingar inför det.

Vilken jävla idiot

Börjar förstå varför den människan idag går på tung medicin för sina nerver och sitt psyke.
Men du ska inte få knäcka mig din jävel.
Du är en sjuk jävla idiot.
Tycker faktiskt synd om folk i din omgivning.
Ärlighet kommer du längst med - fast det vet du väl inte vad det betyder.
Det finns bara två ord för sånna som dig:
JÄVLA IDIOT!

Gammal vänskap rostar - aldrig?!

Träffade en gammal vän igår (lördag).
Vi tog en fika på stan och det var helt underbart att få se hur han mådde och känna att där finns det en riktig vän att prata med.
Kanontrevliga timmar var det och det kändes liksom skönt att äntligen få någon ljusglimt på min trista vardag.
Jag hoppas verkligen på ytterligare möten och diskussioner med den mannen - han är en redigt spännande person.
För övrigt har jag haft en jobbig period igen och det har funnits en hel del "dumma" tankar i mitt huvud om än det ena än det andra.
Räddningen kom nog i slutet på förra helgen då lillan kom hem igen och jag fick en akut "sambo" av en kompis från Strömstad som snabbt behövde bostad för han kommit in på universitetet.
Trevligt med lite sällskap och någon mer att laga mat till osv.
Underbaraste känslan var ändå när lillan sa:
- Pappa, pappa, pappa, pappa, pappa?
- Ja gumman, vad är det?
- Jag älskar dig.
Den konversationen hade vi i måndags och det efter att hon haft anpassningsproblem efter att ha varit borta hemskt länge och kommit hem förra lördagen.
Det tar ju en stund för henne att komma tillbaka till ett ställe där det finns regler och rutiner att följa och där hon inte får göra som hon själv vill - hon är ju trots allt inte ens tre år ännu.
Jag är i en enormt känslig period just nu och att få höra de fina orden av henne fick mig helt ur lycklig balans för ett ögonblick.
Hon är helt klart den person som håller mig igång och som gör det värt att se nästa dag.
Hon är helt underbar.

Den här helgen har hon varit borta igen, men kommer hem om några timmar - sen ska hon vara hemma i tre veckor, vilket naturligtvis är helt underbart.
Jag mår mindre bra när hon är borta kan jag säga, och jag hoppas och ber varje gång att inget ska hända henne på grund av slarv.
Hon är definitivt allt jag har och utan henne skulle det inte finnas något kvar som vore värt.

Jag har världens mest outvecklande arbete och jag trivs minus noll på min arbetsplats - både med arbetskamrat och med arbetsuppgifter.
Därför har jag på försök jobbat fram ett koncept som kanske kan ge mig en möjlighet att gå vidare i arbetslivet och där jag får jobba med något jag tycker är givande och som faktiskt kan ge något tillbaka.
Steg ett är taget med lyckat resultat, nu återstår bara alla andra steg - där steg två kanske blir helt avgörande för utgången av min dröm inom arbete.
Dröm och dröm förresten, jag vet ju inte vad jag skulle vilja jobba med - men inte är det på det sätt som jag jobbar idag i alla fall.

Osaka

Carolina Klüft!
Behöver man säga mer än så - nej jag tycker inte det, hon är en helt enorm idrottskvinna och jag hoppas massor av idrottande barn och ungdomar ser upp till henne. För hon är störst i Sverige just nu.
Synd om Susanna Kallur, men jag fick in mitt tips: Fyra i finalen, slagen med en futtig hundradel. Ibland är det dock ledsamt att ha rätt.
Holm, Thörnblad, Bergqvist - va faan... hade ni semester eller?
Kajsa Bergqvist är slut, Blanca Vlasic har definitivt knäckt henne och Kajsa ser att hon inte kan bli bäst längre - hon slutar efter OS i Peking. För vem vill inte ha en gratis semester med OS i Kina?
Stefan Holm har också sett sina bästa dagar.
Jag gillar Holm, men tyvärr är sagan över nu.
Ja, hela den svenska höjdhopparsagan är över - för efter Holm och Bergqvist finns det... ingenting.
Linus Thörnblad och Emma Green må vara bra på höjdhopp, men till elittoppen når de aldrig - tyvärr.
Johan Wissman och Musse Mohammed däremot, de ska det bli kul att följa i Peking. För där luktar det medaljer.
Christian Olsson åkte hem innan VM startat och det var sista gången han gjorde ett försök att komma tillbaka.

10 - 0, på två tävlingsmatcher under samma vecka!

Vi som är så jäkla tråkiga och bara spelar defensivt har "bara" gjort tio mål på två tävlingsmatcher under en och samma vecka - och detta utan lagets största stjärna med på planen.
4-0 i Champions League-kvalet hemma mot Johan Elmanders Toulouse och igår 6-0 i ligan mot trötta Derby.
Liverpool gick igår upp i topp av Premier League och Torres gjorde två av målen.
Pool har ett lag för ligatiteln i år, men det är ju några matcher kvar...
Newcastle ligger överraskande bra med, efter mål av Michael Owen (äntligen) bland annat i den senaste omgången. Aston Villa är där de ska vara - Villa får svårt att hålla sig över strecket hela vägen denna säsong.

Kul lottning i Champions League för Liverpool med Porto, Marseille och Istanbulslaget Besiktas. Halvtufft och det ska räcka för att Pool enkelt ska ta sig vidare till nästa steg.
Den 18 september inleds Champions League för The Reds med match mot Porto i Portugal.

Programmet för Liverpool FC
:
18 september Porto (B)
  3 oktober Marseille (H)
24 oktober Besiktas (B)
  6 november Besiktas (H)
28 november Porto (H)
11 december Marseille (B)

Det ser lovande ut för Liverpool.
Synd bara att Galatasaray inte fick någon plats i årets turnering, utan får nöja sig med spel i Uefa-Cupen.

Någon sa till mig.
- Du måste börja tänka positivare, börja tycka om dig själv mer.
- Försök lista upp vad du tycker är roligt och vad du är bra på.
Jag tänkte.
- Jo, det kan ju inte vara svårt, det är ju faan inte nått det.
Det är så man ska tänka om man enbart vill tänka negativt och det är väl det jag ÄR bra på just nu, tyvärr.

Förresten, kollade på Sällskapsresan I häromdagen, ni vet den på Kanariöarna, den är ju riktigt rolig den kultfilmen.
Jag kom att tänka på scenen med husköpar-Gösta på balkongen efter ytterligare en nobben:
Han skriker:
- Måtte djävulen ta alla fruntimmer!

Riktigt så illa är det väl kanske inte - men bra nära...
Ps. Ta ej åt dig om du inte känner dig träffad ;)

Bränn aldrig någon, svik aldrig någon - det gör förbannat ont, jävligt länge.....

Snart kommer lillan äntligen hem... behöver en kram...