She's like the wind

Ibland kan det rent av vara för sent.
I går packade hon sina väskor och drog. Ensam står jag nu kvar med dotter och en lägenhetsfyra. Visserligen känns det ganska väntat att det förr eller senare skulle bli på detta sätt, men när det väl händer är allt så tomt och man blir så oerhört blödig.
Jag är fullt medveten om att jag är en av två bovar till att detta hände, men jag ångrar mig såklart direkt jag kände att detta var på riktigt.
Jag är rädd, vilsen, förvirrad och känner bara ensamhet och tomhet, troligen detsamma som hon kände större delen av sin tid med mig. Men jag vet att det inte är något synd om mig och att det på något sätt måste lösa sig, på det ena eller andra sättet.
Vad ska jag göra?

På vänster ringfinger finns det bara märken kvar från den ring som suttit där sedan den 6 mars 2004. Märken från att solen inte kunnat tränga igenom och därmed givit ringplatsen en klassisk bonnbränna.
I flera veckor har vi pratat om familjerådgivning, det vill säga att viljan har funnits att rädda förhållandet  hos oss båda. Men det blev aldrig något av det och jag vet inte varför vi inte tog allvarligare tag i situationen.
Nu står man där ensam igen då - dock med en liten detalj extra, lilla Lovisa.
Lovisa är och förblir inget problem - problemen har jag skaffat mig själv och måste väl med det i bakgrund ta tag i läget och göra det bästa av det.
Just nu önskar jag bara att jag inte vore en sådan jävla idiot och kunde lappa ihop det trasiga skeppet på något sätt. Men Titanic sänktes av ett isberg på jungfruresan och det plåthuvudet lagade man inte, vem skulle klara av att laga min korkskalle.

"She's like the wind"...

Sackosäckens mystik

Varför hade aldrig jag någon sackosäck, i stället blev jag en.
De är dyra dessutom, köpte en till Lovisa i dag som jag tänkte hon skulle få mysa med. Det var en prinsessor och sagofigurer på - en sånn vill ju jag också ha, eller ville i alla fall.

Fatta vad mysigt att sjunka ner i den framför tv:n eller framför fiskarna och njuta. Ja, du som har eller har haft en fattar direkt vad jag menar.

Apropå fiskarna, i morse när jag tittade till dem så flöt det två stackare på ytan. Det känns inte alls kul att plocka upp dem och inte veta varför de kolade. Men det är fint med ett akvarium och det inger en slags ro i verksamheten, det finns alltid en stund över varje dag för att begrunda fiskarnas egna värld. Men, när blir det bäbisar...

Sackosäcken var bara en av två grejer lillan fick i dag, en bil fick hon också - så nu behöver hon inte vara avundsjuk på grannarna längre. Dessutom tror jag att inom en vecka så står deras bilar ute på gården igen.
Spekulationer i massor - det viktiga är att Lovisa mår bra och i går var det hemskt att se hennes vilja att leka och inte kunna få göra det. Då är inte 400 kronor så mycket pengar, när man får se hennes glada leende igen.

Men varför hade aldrig jag någon riktig sackosäck?

Upp i det blå

Efter sju veckor i Dalarna som lokalreporter för Vansbro kommun åt Falu Kuriren har jag lärt mig en hel del och fått uppleva en del.
Bland annat har jag fått rida och flyga, vilket jag troligen inte skulle ha gjort om jag inte varit där uppe. Det var roligt och lärorikt äventyr. Men någon fortsättning var det aldrig tal på, inte i detta nu i alla fall.

Jag får återgå till min tjänst på 50 procent inom Karlstad kommun och hoppas på turen att få in en fot extra på VF eller NWT, helst VF då. Jag har dessutom blivit erbjuden en extra tjänst inom kommunen på tio procent (!) och tvingas ju tacka ja med tanke på a-kassa och allt det där andra byråkratiarbetet. Men de 16 timmarna i månaden blir knappast av det jobbiga slaget, möjligen att behöva vara borta från lillan så mycket av hennes vakna tid.

Lasse Anrell skrev att han ville se damfotbollen mer sexig och att tjejerna skulle våga visa upp sig mer. Jag har varit emot detta, men är beredd att hålla med nu. 468 personer (?) såg mötet mellan Qbik-Sunnanå i söndags och det var ingen rolig fotboll lagen bjöd på. Följ Anrells råd, annars dör damfotbollen ännu mer snart.

1-1 mot Sheffield United var en befriande och vunnen gratispoäng. Visserligen var vårt Liverpool det bättre laget spelmässigt hela matchen, men skapade nästan ingenting. Att domaren sedan inte hann med i svängarna och gav oss en straff när Gerrard var igenom och tappade fotfästet får vi bara tacka för. Fowler spelade i stället för Crouch (?) och förvaltade straffen på bästa sätt. Oavgjort för The Red var en seger.

Likaså för Aston Villa som med 90 minuters grisspel klarade 1-1 borta mot Arsenal, Mellberg målnickare för Villa. Faktiskt så var Mellis bra efter att han knoppat in målet, bra på att rensa alltså.

Jaja inga bra matcher på något håll - men äntligen är Premier Leauge igång.

Trodde dessutom inte det fanns så mycket falskt folk så nära inpå, men att frysa ut sina grannar är inte bra i längden. Frågan är bara vem som vinner på det? De eller vi, eller troligen ingen.

Sanna Kallur går inte av för hackor. Med smidighet kan man klappa häcken.

Senaste nytt: Lebbpar i det blå damlaget från Karlstad, jaja det var väl inget nytt och förresten så angår det väl inte oss.

Tuff sport: Djupdykning

5 148 såg U-21-matchen

Hela 5 148 åskådare såg Sveriges U-21 herrar besegra Makedonien med 3-1 i EM-kvalet i Karlstad under onsdagen.
- I underkant, jag tror det var fler inne, säger Värmlands Fotbollsförbunds chef efter matchen.
Det känns i alla fall skönt att få det avklarat och ryggdunkarna efter matchen kändes också bra, även om jag själv inte var helt nöjd. Men hur enkelt är det att läsa de Makedonska namnen?

Trots regn och rusk kom det otroligt mycket folk till Tingvalla IP och dessutom sändes matchen direkt i Viasat Sport 1. Det var nervöst, men jag försökte prata så lugnt som möjligt. Även om det strulade en hel del mellan klockan 18.00-18.25, jag fick inte in någon laguppställning och fick läsa den provisoriskt och den var ej skriven i nummerordning (den Makedonska). Den svenska uppställningen betade jag av i en rasande fart - order från Viasat att inmarschen skulle startat för en minut sedan - det var inte mitt fel, men det känns ändå som inte folk reagerade nämnvärt på detta.
Skulle i och för sig vara roligt att höra UEFA-delegatens betyg efter matchen, han hade säkert en hel del synpunkter, men som sagt allt var inte mitt fel - får jag ingen laguppställning så är det svårt att läsa upp någon.

Hur som helst var det roligt att vara speaker på detta arrangemang, det största jag fått vara speaker på, och jag tror jag får chansen igen om den skulle dyka upp. I alla fall kändes det så efteråt.

Tobias gjorde inte mycket som bisittare, men han gjorde det han skulle och fanns där som moraliskt stöd även om han själv inte visste om det (lika bra att han inte visste). Hans insats värderar jag högt och jag tackar så mycket för den.

25847-98
25847-97

Sverige-Makedonien

25847-23

På onsdag spelar
det svenska U-21 herrlandslaget EM-kval på Tingvalla IP i Karlstad med matchstart klockan 18.30.
För motståndet står Makedonien och vidare i gruppen återfinns Danmark.
Matchen är den första i gruppspelet och det lag som vinner gruppen går vidare till nästa kvalsteg, kvalet gäller även en OS-biljett till Peking 2008.

De värmländska inslagen i det svenska laget är Ola Toivonen från Örgryte IS (Degerfors) och Marcus Berg från IFK Göteborg (Torsby).

Själv laddar jag upp för att vara rösten utåt i matchen, det vill säga speaker. Matchen sänds även i Viasat Sport 1, sändningsstart klockan 18.20.

I går (söndag) var det 3 700 biljetter sålda i förköp - nervöst, inte en chans... eller, jo kanske lite.

Nisse

Nisse...

Lämnade oss lördagen den 12 augusti klockan 11.20.
Du kommer alltid med glädje att bli ihågkommen, hoppas du har det bättre nu än du hade det i slutet av ditt jordeliv.
Tack för allt och alla fina ögonblick du gav...

Kram från oss i Karlstad