Skandal och P-böter

På gårdagens Göteborgsresa hände det en del, fast ändå inte.
Det var en ganska vanlig fotbollsresa, bortsett från att det inte var IFK Göteborg eller Svenska landslaget som spelade på Ullevi.
Väl nere i Götet så gjorde vi snabbt en avstickare till Östra Sjukhuset för ett besök av en släkting till en av mina medresenärer. Jag följde med upp, men vände i dörren.
Här kände jag ganska snart att han vill vara ensam med sin farfar som illa därhän.
Jag sa till honom att ta den tid han kände att han ville ha och sen gick jag och läste GöteborgsPosten.

Parkeringsplatser var det omöjligt att finna där vi brukar stå, trots att det var mer än tre timmar kvar till matchstart. Men N visste ett annat ställe som jag nu kommer att lägga på minne, av två orsaker.
Bra platser och enkelt att ta sig ut ur stan efter arrangemangen, dessutom nära till både Ullevi och Scandinavium.
Men även för att jag glömde lägga i parkeringspengar och de var ju snabbt framme och lappade.
Så kustresan i går blev inte direkt en billig historia, P-böter på 400 spänn.
Jaja, det är ju bara att skylla sig själv.

Väl på restaurang La Vacca...
Där var det som vanligt att man började känna i tarmen, det var fotboll på G.
Att göra dessa resor hör inte till vanligheterna numera så varför inte kosta på sig lite gott käk.
Grillbiff (tallriksstor), gratäng och pepparsås... en mellanöl (körde ju)... dyrt, men smaskens...

Drygt 30 000 hade tagit sig till Ullevi denna eftermiddag för att se brassarna krossa Chile med 4-0, efter två mål av Ronaldinho och ett vardera av Kaka och Juan.
Massor med väktare, publikvärdar och poliser skyddade spelarna och i synnerhet fotbollskungen Ronaldinho.
Ändå hände det som brukar hända i Skandalsverige.
En åskådare tog sig in på planen i den 91 matchminuten.
Han tog sig hela vägen fram till brassestjärnan innan han med onödigt våld brottades ner mot marken av fyra tjockisar till väktare.
Det var bara startskottet för ännu fler skandalscener.
Ett tiotal personer tog sig in på innerplan och lekte tjuv och polis med vakterna.
Publiken jublade och de som jagades tycktes ha roligt plus att de antagligen själva tyckte att de var hjältarna för dagen.
Men det var också startskottet för läktarvåldet.
Polisen gick till attack med batonger och framförallt Chilefansen mötte dem.
Det blev en het avslutning på Ullevi igår.

Betydligt hetare än bemötandet där hemma.
På hemvägen ringde jag för att höra hur min dotter hade det. Men de var på kalas och skulle inte sova där de ska sova. På kalas efter klockan sju på kvällen som tvååring... suck...
Självfallet blir jag ledsen av att hon behandlas som hon gör och jag inget kan göra åt saken.
Då ringde jag ett annat samtal och bad om närhet. Ville känna lite kärlek, lite värme.
Men icke då, där fick man ingen respons (varför är man ett par om man inte stöttar varandra?).
Och som vanligt fick man gå och lägga sig ensam därhemma.
När man behöver någon och inte får det stöd man vill ha, det är då det är som mest ensamt.
Men uppenbarligen är det bara jag som ska ge.
Dock kommer jag inte ge något mer i det här fallet, i alla fall inte förrän jag själv får något tillbaka.
Nej, jag pratar inte om sex, jag pratar om kärlek...
Jag är trött på att dansa efter andras taktpinnar, så jäkla trött på den biten.
Faktiskt så har jag ett eget liv också, hur tragiskt det än må vara.
Vill inte att fler, än de som redan gjort det, ska förstöra det lilla jag har.

Nå ja... ny dag idag söndag...

Men.
Dagen börjar ju lika dåligt som den förra slutade.
Stockholmsmannen var på besök i Värmland med sin lilla nyfödda tös och vi hade gjort upp en träff innan de skulle fara hem tidigt idag.
Till råga på allt elände ställde jag klockan (mobilen) på väckning.
Det var bara det att jag glömde ladda batterierna och den jäveln "dog" under natten.
Dessutom hade jag glömt lägga på den vanliga telefonen, så om han ringt eller inte, det vet jag inte.
Nu är de säkert i Örebro eller något - på väg hemåt hövvestan.

Suck...
Det blir bara roligare och roligare det här...

Som pricken över i:
Igår dödde min digitalkamera lagom till matchstart, så några bilder på matchen och Ronaldinho och grabbarna kunde jag ju helt enkelt glömma.
Vad lärde jag mig av det?
Jo, nästa gång jag ska använda skiten så ska jag kolla batterierna innan jag reser iväg.

Roligt var ordet.
Men.
Det var i alla fall kul att få se storstjärnorna lira lite boll. Även om de inte behövde göra så mycket väsen av sig mot ett blekt Chile.
Ronaldinho gjorde två mål och passade snyggt fram till Juans mål, i övrigt spelade han mest ifrån sig bollen på ett tillslag. Där kan vi snacka om effektivitet, men det är väl det som gör en stjärna.

För att snacka om något helt annat, bara kort.
Läste i VF under lördagen: Onsdagen den 20 juni klockan 19.00 spelar Sverige-Ungern EM-kval för damer på Tingvalla IP.
Speakeruppdrag igen? (är det det enda jag klarar av här i livet så får jag väl hålla på med det)

Övrigt från lördagen.
Kul att träffa A och A igen... det var ett tag sedan sist...

Brasilien
Lördagen den 24/3: Brasilien-Chile 4-0 på Ullevi i Göteborg.
Nu lägger jag den resan bakom mig.

Vårvärme för att stanna

Sommarväder på G.
Såg på vädret på nyheter i morse, de lovade upp mot 15 grader på västkusten i helgen.
Underbart.
Vi åker ju ner mot Götet på lördag, så det bli väl till att ta med sig kortisarna då.
Och vädret ska hålla i sig en bit in på kommande vecka.
Som sagt - underbart.

Behöver väl inte göra någon hemlighet av att jag mer eller mindre hatar vintern och dess mörker. Denna har ju dessutom varit ännu mörkare, för mig i alla fall, även om det varit den varmaste vintern på mer än 120 år.
Men nu går vi mot ljusare tider.

På söndag morgon (klockan 03.00) ska vi ställa fram klockorna en timme också.

Du kan väl ramsan:
" På våren ställer du fram utemöblerna och på hösten ställer du tillbaka dem"

Med våren kommer även fotbollstarmen igång. Det lockar lite.
Ska bli kul att äntligen få göra en fotbollsresa igen, det var ett tag sedan sist.
Brasilien mot Chile på Ullevi, det ska bli en höjdare det på lördag.
Matchstart klockan 16.00.

Blev tydligen invald i IF Kils styrelse i söndags också.
Som sekreterare.
Allt jag sagt inför årsmötet var att om de hör av sig är jag kanske intresserad.
Måste ju höra vad som krävs i kraft och tid först.
Ingen hörde av sig och jag jobbade under söndagen.
Men på kvällen fick jag ett samtal - "du har blivit invald i styrelsen, på två år".
Två år dessutom!
Men det är klart, man har ju rätt att avsäga sig sitt uppdrag om det kör ihop sig med något.
Jag kör racet.
Jag tror de behöver det och kanske jag också.

Snart börjar Allsvenskan också.
Wow.
Europas toppliga - nummer 24... strax före Cyperns liga.
Men ändå följer man skiten och läser om killarna och matcherna.
Fotbollsfamiljen är som den är och det är svårt att motstå frestelsen.
Hur går det för IFK Göteborg i år?
Vinner Malmö FF den här gången då?
Klarar Örgryte IS att ta sig tillbaka till där de hör hemma?
Oj då, där blev det plötsligt Superettan också, undrar hur bra rankad den ligan är i Europa? hahaha
Jaja, när vi ändå är i den serien då - håller sig Degerfors IF kvar denna säsong också?
Intresset är stort ändå för den inhemska fotbollen.
I alla fall från min sida.

Faktiskt tycker jag Damallsvenskan ska bli intressant i år igen.
Men även tankarna på andra sidan Atlanten.
Damallsvenskan är världens bästa damliga tillsammans med den tyska, men vad händer om jänkarna återigen drar igång sin liga.
Umeå IK kan tappa en hel drös med spelare om så blir fallet.
Visst, Damallsvenskan blir kanske jämnare - men ligan blir betydligt sämre statusmässigt.
Om man nu kan snacka status i damfotboll.
Jo, det kan man, fast på deras villkor.
Qbik inleder hemma mot Umeå (tyvärr, den matchen skulle ligga närmre sommaren - mer publik då skulle jag tro) onsdagen den 11 april klockan 19.00 på Tingvalla IP.
Troligen skriker jag i micken den dagen - om jag får ledigt eller kan byta på jobbet.
UIK är intressanta i år även utan Malin Moström.
Nya kinesiskan tillsammans med Marta, det blir något extra det för de som gillar damfotboll.


Malin Moström, UIK SM-guld i Karlstad 2005. Foto: Dennis Johansson

Våren är här, det grönskar...
Snart kan man även ta ett parti på ballkongen...

Bytt rum

Idag har jag varit en duktig pojke.
Jag fick för mig att nu var det dags att röjja upp på kontoret och då gjorde jag det, fast i form av att jag bytte rum med lillan.
Hon får nu det större kontorsrummet som sitt eget rum med utsikt över innergården, medan jag förflyttade hela kontorets inredning till lillans gamla minirum.
Ja nästan alla grejer, för allt fick såklart inte plats. Men på något sätt tror jag på det här och förväntar mig att efter allt slit som blir nu med att packa upp lådor och försöka få det att se ok ut blir ett roligt arbete.
Ett arbete som inte kommer att vara klart på en dag direkt.

Imorgon är jag ledig och lillan är på dagis. Då blir det till att ligga i, resten får jag ta nästa vecka.
Helgen funkar nämligen inte alls.
Jag jobbar en monsterhelg denna helgen. Fredag 14.30-23.30, lördag 08.00-23.30 och söndag 08.00-13.30.
Tur då att lillan är hos mor sin fram till klockan 17 på söndag så man får ett par timmar att vila upp sig innan det är dags för den vardagliga lunken igen kommande vecka.

Men för tusan det blev ju bra det här.

Äntligen något att se fram mot

Lördagen den 24 mars spelar Brasiliens fotbollslandslag träningsmatch mot Chile på Nya Ullevi i Göteborg. Matchen startar klockan 16.00 och vi är där.
Ronaldinho, Ronaldo och grabbarna är tillbaka i Sverige för att träningslira när Europaligorna ligger nere på grund av EM-kval-spel. Dock står vårt kära blågult över denna lördagsomgång och spelar först onsdagen den 28 mars borta mot Nordirland.
Zlatan har givit klartecken för spel - Lagerbäck säger att han inte kan garantera att han spelar i startelvan (Lasse är en tjock smurf).
Men tufft blir det på de brittiska öarna.

Jaja...

Men att äntligen få se Brasilien spela LIVE är en pojkdröm som går i uppfyllelse, synd bara att det inte gäller en tävlingsmatch. Hehe man är aldrig helt nöjd.
Meeeen trevligt ska det bli och bord är bokat på den glada kossan - det blir som vanligt med andra ord, som förr i tiden.
På den tiden man mådde bra som människa... men denna resa får väl ses som ett led i rätt riktning inför framtiden då.

Brasilien

Chile

Farfara

Här är det helt sjukt.
Influensa sedan i onsdags och febern vill inte avslutas. Den hoppar som en jojo mellan 37,8-40,6... men det går väl över. Värst är ju den däringa hostinga som aldrig, verkligen aldrig vill avslutas. Det retar inte ens, hostan bara kommer och går som den vill med lagom långa intervaller för att man precis ska få tillbaka lite luft eller hunnit skölja bort det där äckliga som kommer upp.
Nej, sjukdomar ger jag inte mycket för och de ger inte mycket de heller - inte i plånboken i alla fall.
Värst är inte min hosta förresten - för nu har den stackars lilla börjat hosta på nätterna också. Och det är inga dåliga valser hon drar ibland. Men på dagen är hon pigg och glad som en lärka.
Men oj vilken vilja tjejen har.
Hon kan alltså helt obehindrat bara vråla ut sin ilska när hon inte får som hon vill. Speciellt när pappa är sjuk och svag och inte orkar stå emot lika mycket som annars - då pappa alltid står ut.
De är smarta de små liven och jag ser det faktiskt som en enorm tillgång för lillan att hon har en egen stark vilja, även om det ibland blir lite överdrivet jobbigt. Det kommer hon ha god nytta av i framtiden - hoppas jag.

Kul i fredags att få ett sms från SK, det var definitivt inte igår. Roligt med inbjudan men tyvärr så satte ju sjukdom och barnhelg stopp för det hela. Men uppskattat var det och jag hoppas det upprepas, skulle verkligen vara trevligt att hänga på.

Tussilago
Farfara - Tussilago

Vårkänslor - har du fått några sånna?
Jag fick det i lördags, men knappast de känslor som du tror jag fick för de är svåra att få när man är sjuk, eller klarar du av den biten också (skrattar).
Nej, jag gick ut med lillan och det var så underbart skönt väder. Runt tio plus, solen sken, vinden smekte sig fram, fågelkvitter (det har man ju hört tidigare också men inte i samma väder) och man kunde riktigt se hur snövallarna minskade och isen som legat som en stor platta över innergården sakta tunnades ut för att helt försvinna.
Samtidigt ville lillan ha kjol på sig och sina gympadojjor - helt utan att veta vad det var för väder och absolut för första gången detta år som hon frågar efter detta - DET är fan vår det.
Helt jäkla underbart - jag bara avskyr senhösten och vintern. De är så mörka, sega och deprimerande... inte minst den här höst/vintern.
Så äntligen...
Det gäller att ta vara på de små ljusglimtar som dyker upp i tillvaron.

Tro hopp k?rlek
Tro, hopp och kärlek
?lska - Tycka om mycket
Att älska eller att tycka om någon väldigt mycket

EL och IL har den senaste tiden betytt en hel del får mig och lillan. Och kommer förhoppningsvis även i framtiden att göra så - alltså betyda mycket kommer de alltid att göra, svårt det blev här nu då - hehe missförstå mig rätt.
Visserligen har vi redan stött på en del problem, men de ligger mest till grund på båda föräldrarnas bakgrunder och att jag har mitt så tätt inpå.
Men stöttande och en hjälpande hand från varandra så kan man komma en liten bit på vägen varje dag.
Det som är extra roligt är att IL och lillan funnit varandra så fint som de gjort och kan leka med varandra, visserligen bara på den minstas primisser men oftast så fungerar det riktigt bra.
Jag fick frågan av den stora minstingen för någon dag sedan:
- Är jag och "lillan" plastsyskon nu?
Det kändes som ett bevis på att hon tagit till sig lillan på ett fint sätt och vill vara rädd om henne, det värmde och kändes lite enklare att ta en millimeter till på trappstegen mot, ja mot något bra.
EL är en mycket fin människa och hon vill oss alla väl hela tiden, men bråkar naturligtvis även med sin problem (vilken människa gör inte det?). Jag kanske inte i alla lägen varit så världsbäst på att stötta, vilket jag borde gjort och ska göra. Men vi försöker hjälpa varandra och det känns som vi når framgångar varje dag.
Oj då...
Det låter som ett mycket komplicerat förhållande och det är det - OM man smalnar ner det till den här lilla tårtbiten i det stora hela.
Det är fint och det är bra... men först när vi klarat av våra personliga bitar kan det bli perfekt. Men de där 10-15 procenten är inte mycket att orda om i nuläget.

Nu har IL precis gått tillbaka till plugget efter att ha varit hemma för vattkoppor (skönt) och förhoppningsvis är jag och lillan snart friska....
ska det verkligen bli tal om vårkänslor....








Ja, picknick med barnen i gröngräset - vad trodde du...
Sköt om dig...

Ps 1. Tack Max för din hjälp med datorn, du är mannen i mitt liv idag - men bara idag (skrattar)
Ps 2. Idag går Färjestad till SM-semifinal och vem ska hindra dem från att vinna GULD?!

image121

Bad och elände

Igår var jag och lillan i badhuset och badade.
Hon börjar bli tuffare och tuffare vad gäller vatten och de bitarna, det är kul.
Men igår hände något mindre trevligt i badhuset.

Vad som egentligen hände är jag inte helt säker på för jag såg inte själva händelsen. Men antingen var det en halkolycka fast mest troligt var det en drunkningsolycka - med vad jag kunde se lyckligt slut.
Jag går på det andra alternativet på grund av den ställning som ambulanspersonalen lagt kvinnan i. En kvinna på cirka 45-50 år. Polisen var även de på platsen.
Detta hände vid eller i den stora basängen, vi befann oss i den lilla varmare "kissbaljan".

Samma kväll händer det fler saker.

Jag får reda på att en kvinna i 20-25årsåldern hoppat från fjärde våningen i ett av höghusen i min stadsdel. Hon omkom omedelbart.
Första tanken riktades med oro mot lillan mamma som befinner sig i de trakterna sedan ett halvår tillbaka, men det var inte hon. Det visade sig vara en flicka på 16 år som tragiskt hoppat ur livet.
Jag försökte omgående få kontakt med lillans mamma när jag fick höra händelsen. Men hon svarar varken på sms eller i mobilen - snacka om att vara självupptagen i mer än ett halvt dygn.
Även om hon inte vill prata med mig så bör hon ju svara, det kan ju ha hänt vår dotter något...
Fast det är klart - sätter man sig själv i främsta led hela tiden så finns det väl ingen anledning att bry sig om andra. Och varför bryr jag mig i hennes ageranden, det är ju hennes huvudvärk egentligen... synd om lillan bara...

Lite roligare nyheter... samma tisdagskväll...

Kvartsfinalerna inleddes och Färjestad tog en sväng till Dalarna för match mot Mora, eller var det mot Vansbro AIK? För oj vad enkelt det blev... 4-0 med mersmak... FBK såg grymma ut, det kan bära hela vägen i år igen.... Men Mora, stackars Mora - ni har inte en chans...

Även Liverpool krånglade sig vidare i Champions Leauge efter 0-1 på Anfield mot Barcelona, dock med mersmak för The Reds.... Pool vidare efter seger på bortaplan med 2-1 och därmed fler gjorda bortamål.
Synd om Barca för de behövs senare i turneringen, men stöter man på Merseysidegänget tar det oftast stopp.

Till helgen är det Mamma, Pappa, Barn - Mässa i Karlstad... det ska bli intressant...

25847-63

Lillan i första rum

I tisdags var vi uppe...
Och det var inte det roligaste jag gjort i mitt liv - det måste jag säga. Kunde man ha varit utan det så hade jag definitivt valt den vägen.
Hur gick det?
Jag vill inte använda detta forum till att berätta den biten till fullo. Det jag känner att jag kan tala om är att det blir en fortsättning, då vi inte var eniga i våra beslut. Men att vi gjort upp vad gäller vart och när lillan ska bo, så den biten är klar.
Och hon kommer att bo mestadels hos mig - vilket naturligtvis känns skönt.
I övrigt vad gäller detaljer och så vidare så ber jag er (som vill veta) att kontakta mig.

Annars är det som vanligt fullt ös - jobb, jobb, jobb och ännu mera jobb... plus en del annat då såklart...
Men allt har sin gång och det funkar ganska bra med det mesta just nu - om jag ska ljuga lite alltså.

Hade sett fram mot att resa till hövvestan för en koll på Vilja och hälsa på lite, men det gick inte denna gång... så jag hoppas kunna ta den biten längre fram.