Det regnar i Istanbul

Godmorgon...
Tror det ar sondag idag och vi har landat...

Flyget gick overraskande bra - mest tack vare Hakan (hokan, svensk kille).
Han och hans tjej, Ursula fran Tyskland, skulle till Istanbul for att se pa roadracing GP. Och han hade fatt det av Ursula i 40 ars present. Fin present maste jag saga.
Hakan och jag pratade sport mest hela tiden och han babblade pa och jag mer eller mindre glomde att vi skulle lyfta - nastan i alla fall. Men jag var langt ifran lika skraj som jag var 1997 nar Dala och jag var ivag till Kanarieholmarna.
Jag tackar honom for att jag fick aran att sitta bredvid pa vagen till Turkiet. Hoppas han fick en fin upplevelse med sin stora drom.
Egentligen var val flyget ingenting - i alla fall om man jamnfor med taxiresan till hotellet - Inka hotell.
De kor som galningar och avstand vad ar det!?
Igar var det min stora dag i Istanbul.
Sofia kyrkan, Bla mosken och nu mýnns jag ej vad stallet heter - men det var under jorden och det var dar Istanbulborna tog sitt vatten for mycket lange sedan (bland annat fanns det avbildnýngar pa Meduzahuvudet).
Men efter det var antlýgen dags... Fotbollsupplevelsen i Turkýet... Allsvenskan, Premier Leauge m.fl. slang er i vaggen - ljudnivan var oronbedovande fran forsta steget upp pa apberget bland hemmalagets supporters. Vilket de var stolta over - att vi valde just deras laktare. Det var en rysningarnas afton - underbar upplevelse for en fotbollsidiot.
Matchen da?
Galatasaray vann med 4-0 mot Ankaraspor och det var avgjort redan efter en kvart. Hakan Suker och Ilic ordnade hemmalagets seger.
Jag gjorde nagra intervjuer med fans och fick en keps av ett Gala-fan, eller jag fragade om jag fick den och han gav den till mig.
Det regnar nastan hela tiden hittills - det ar trist mest beroende pa alla foto man ska ta.
Sen finns det andra saker som inte ar sa roliga - fast det ar inget farligt... Det funkar nog frampa...
Borjar redan sakna dem dar hemma - men, men - fredag snart igen och da flyger vý hem.
Jaja, vad ar en bal pa slottet...

Mindre än dygnet kvar

Imorgon fredag bär det av till Arlanda för vidare transport till turkiska Istanbul - med flyg, hujedamej...

Klockan 03.40 går bilen hemifrån och jag ska terapiköra till den svenska huvudflygplatsen.
Vi lyfter kl 10.05 och beräknas vara framme i Istanbul kl 14.20, turkisk tid - dvs en timma senare än svensk tid.

Idag har jag ordnat med biljetterna till Galatasaray-Ankaraspor på lördag kl 19.00.
De kostade endast 100-lappen i svenska kronor.
Så, du kan ju tänka på mig klockan 18 på lördag för då börjar matchen på Ali Sami Yen Stadion.
Vi är "Ankaraspor-fans" - det var enda chansen till biljetter...

Jag försöker skriva några rader varje dag - Om jag kommer åt en dator med Internet.
Det betyder att du kan följa vad som händer där nere, men det blir först framåt kvällarna som du kan läsa detta. OM det funkar vill säga...

Nu blir det mental träning resten av tiden innan vi lyfter...

Tills vi hörs igen - sköt om dig

25847-71

Åtta dagar kvar - 16 grader och regn

Nu börjar det pirra ordentligt, bara åtta dagar kvar tills planet lyfter - nästan exakt 192 timmar.
Idag var det växlande molnighet och regn med 16 grader i Istanbul, enligt SMHI. 16 grader, nästan som här ju. Trodde vi skulle resa till sommaren och få bada i Svarta havet och Kaspiska havet, men det känns kallt nu.
Skit också.
Oroligheterna fortsätter i och kring Istanbul. "De" ger sig på turister och turistområden i staden, det känns ju positivt.
Det kan bli en riktigt intressant resa detta.

Färjestad har avslutat sin resa och gjorde det på bästa sätt - SM GULD (sjunde).
15 000 (?) på torget igår hyllade laget och det roligaste var väl ändå när Ledin-Kåberg kom upp på scen utklädda till "the blues brothers" - övriga spelare bar matchtröja.
Eller.
När Jesper Mattsson tog sångton och fick med sig publiken, tillsammans med Ledin-Kåberg:
"Kåbergs flickvän heter Per Ledin..."
I övrigt var det en enda lång väntan på att det skulle vara över.
Ja, ok... Da Buzz var väl okej också.

Nu är det snart dags för flygplan igen - det var länge sedan sist.
Dala skulle lugna mina nerver kvällen innan och hyrde en film och köpte lite snacks.
Det var bara det att filmen handlade om en FLYGKRASCH - jag "hatar" honom än idag för det urvalet.

Vi får verkligen hoppas det blir lite varmare i Turkiet under kommande vecka - så vi kommer till sommaren.

25847-92
Per Ledin och Emil Kåberg firar guldet.

Elva dagar kvar

Om elva dagar lyfter vi...
Journalisterna på folkhögskolan lyfter på reportageresa, från Arlanda till Istanbul i Turkiet.
Fy för att flyga.
Den mentala träningen har redan börjat cirkulera och det kommer behövas vill jag lova.
03.30 går bilen till Arlanda och 14.30 (13.30 svensk tid) är vi i Istanbul.

Visst kommer det bli intressant - men flygresan är en mycket jobbig bit i det hela.

En annan viktig fråga är, om man hinner bli brun på en vecka?!

Fly verkligheten

Nu är måttet rågat...

Påsken kommer bli ett riktigt mandomsprov. Tio dagar utan plugg, lugn och ro.

Filmvisning var dagens undervisning - tillsammans med en filmanalys såklart... Därefter en enklare påsklunch OCH den var enkel.
Ikväll jobbar sambon - jag och dottern kan hitta på massa bus. Hon älskar när det regnar på den lilla näsan.
Men.
Senare under kvällen avgörs med all säkerhet SM-finalen i hockey mellan Färjestad-Frölunda. Förlust för Karlstadlaget och guldet säkras i Göteborg på måndag, annars blir det en serie med sju finaler och vilket lag som helst kan vinna.

Imorgon ska jag var kock - jag ska göra påsklunchen där hemma.
Kvällen går inte oväntat i kortets tecken - ett glädjande undantag, Albin tillkommer i spelet.

Lördagen ägnas väl åt en massa resande och påskätande. Kil är en säker hållplats i alla fall. I övrigt är det den fjärde finalmatchen i hockeyn som gäller, spelas i Göteborg.

På söndag bär det av till "lilla" släkten i Dalarna. Enda hindret för att ställa in är om väglaget inte tillåter. Femte finalen i hockey, spelas även den i Göteborg. Med andra ord - hemresa cirka klockan 18.00, matchstart klockan 20.15.

Måndag och annandag påsk. Premiär för damallsvenskan, bland annat Malmö FF-Umeå. Derbyt mellan Mallbacken-Qbik är flyttat till den 24/5.
Vad ska man göra sen...

Förresten, visste Du att man idag firar det thailändska nyåret - Gott nytt år...

GLAD PÅSK!

Snart påsklov

Två fulla skoldagar, en hemarbete och en halv dag som avslutas med påsklunch.
Det är kommande veckas skolarbete. Allt kommer handla om förberedelser inför Turkietresan.
Sen är det PÅSKLOV.

I och med påsken blir det också ledigt på Sportal kommande helg.

Nu börjar hockeyslutspelet......... SM-final mellan Färjestad och Frölunda. Mitt tips: 4-2 till FBK i matcher.

Roffe hade en bra fredagskväll, medan grabbarna grus från Kil hade det tungt hela vägen. Totalt spelades det fem olika spel under sex timmar och Roffe vann fyra, medan jag vann tre (varav två i par med Roffe-mannen). Jörgen var trea bäst med alla sina andraplatser och Tobias klart sist - äntligen =). Men nästa gång är det säkert omvända siffror igen.

Nästa holmgång är på långfredagen och då tillkommer Albin (som bor i Göteborg). Canastaspelet uteblir - men övriga kamper fortsätter, plus något till.

Passar även på att gratulera Östlund till kneget på DN i sommar, Roberto som fått vik över tre veckor på Karlstadstidningen och Anna som ska jobba på allmänredaktionen hos VF.
Var jag ska jobba, vet jag inte. Troligen blir det ett byte från VF till NWT - mest beroende på mertiden arbete. Kanske även en mindre tidning och/eller fritidsledare. Helst bara tidningsjobb.
Får börja jaga jobb ordentligt nu - har varit seg på den fronten (också). Måste kunna försörja oss på lönen, gärna med några ören över.

Fick tillbaka på skatten - för första gången på fem-sex år. Annars har det handlat om restskatt på 5000-8000 kronor, tungt... Otroligt härligt att öppna kuvertet denna gång med andra ord.

I övrigt börjar resfebern så smått krypa inpå. Enda problemet - själva resan. 28 april bär det av.

Premiären i damallsvenskan mellan Mallbacken-Qbik blev inställd. Kanske man skulle göra en tripp till Dalarna istället då.

Vann på Keno igår - eller rättare sagt, fick tillbaka insatsen. Vinstsumman var nämligen hela tio kronor.

Som väntat - egentligen

På något sätt lurar man sig själv till att tro något, som aldrig kommer ändra sig.
Ögontjänare finns det gott om, de finns där hela tiden.
Mytomanerna också.
Fyyyyyyyyyyyyy faaaaaaaaaaan - lägg av nu...

Sen finns det människor som lever i sina små världar och aldrig släpper in någon annan i deras lilla glaskula.
Deras universum är inte större än cirka 80 kvadratmeter och kommer aldrig lämna väggarna, om inget radikalt händer dem eller om "farsan" bjuder på långsemester.

Ansvar.
När i livet måste man börja ta ansvar för vad man gör, vad man säger och hur man är som person?
En del tycks aldrig lära sig... "Det går inte lära gamla hundar att sitta".

Mytomaner och ögontjänare är jag bara så jäkla trött på, lägg av - för fan...

Till sist och utanför ovanstående:
Grattis, Stina! Som under tisdagen fick sin första artikel publicerad i Expressen, det var fan bra gjort.

Ny vecka

Va fan...
Måndag, nu börjar en ny vecka och livet är så där jävla glatt det bara kan vara när det är åt helvete.

Dans... nehä, det är inget för mig - jag pluggar inte för att få uppleva en massa aktivitetsdagar. Det lär jag mig väl inte yrket på.

Färjestad ligger riktigt risigt till - på tisdag spelas sjätte matchen mot HV71 och förlorar FBK då så är det bara att ta fram golfklubborna...

... och resa söderut - för när fan ska det bli vår? Vart är vårkänslorna? Jaja de smyger sig så sakta framåt.

Ringde Turkiet idag.
Jag är jäkligt kass på engelska - men de var tamejfan sämre... Jag fick ringa tre gånger för att överhuvudtaget komma fram till någon som kunde en smula utrikiska.
Hur ska det gå om cirka tre veckor när vi ska vara där?
Nu har de börjat spränga bussar och grejer - fågelinfluensan är utbredd... Mysigt ställe att åka till - men det ska bli kul.

Dottern ska inte vara på dagis denna vecka - det tycker jag är synd. Barn behöver rutiner och jag tror att hon trivs och kommer bra överrens med de andra barnen och fröknarna. Hon behöver beblanda sig med barn - det får bli öppna förskolan för hennes del då. I alla fall denna vecka.

Visste du att allsvenskan sparkat igång?
22 000 såg när Johan Mjällby och hans AIK spelade oavgjort mot Gefle. Vem fan bryr sig, egentligen. Allsvenskan är rankat snäppet bättre än ligan på Cypern - runt 25:e plats i Europa.
Hujedamej, det är drag kring allsvenskan.
Hoppas då Johan Mjällby håller, så inte publiken stannar hemma. För han är ju så jäkla bra fotbollsspelare (ironisk). Fattades bara att Olof Mellberg flyttar hem - har du någonsin sett Mellberg spela ett uppspel till rätt adress.
Vi har redan Barsebäck, vi behöver inte Mjällby.

Vinner Färjestad på tisdag avgörs semifinalspelet mot HV71 i Jönköping på torsdag. Jag tror FBK klarar av det.

Snart påsk.
Hörde på radion imorse.
Idag är det den dagen (eller om det är den 7 april, de visste inte riktigt) då Jesus korsfästes, år 33 e.kr.
Varför är det då långfredagen den 14 april denna månad? Fattar ingenting - gör du?

Marie Serneholt, ser inte bara ut som "före bebis-Britney Spears" - nu dansar hon även som fröken Spears. Tycka vad man vill om det, men jag har i alla fall min uppfattning klar.

"Att sakna några av de ting man önskar sig är en absolut nödvändig del av lyckan" (Bertrand Russel)

Sköt om dig!