Journalistik på Molkoms folkhögskola 05/06

Måste passa på att skriva om ett gäng galna människor som befinner sig i Molkom under veckodagarna. Alla har de samma mål, att bli journalister. En del vill jobba med nöje, andra med kultur, många med sport och en del annat tokfolk.
Visst är det konstigt i den värld vi lever i. Hur kan man välja att resa till Molkom nästan varje dag, när det finns ställen som Hongkong eller Los Angeles?
Svaret är enkelt, i Hongkong och Los Angeles pratar de inte svenska och har heller inte denna galna samling drömmare. Drömmen om att få det stora scoopet eller få intervjua den personen som gjorde det där extra.
Eleverna i journalistklassen har en spännvidd på 19-41 år och är något fler i antal vad gäller det kvinnliga könet. Halva klassen bor på skolan och varje morgon möts man av dunkande musik genom Calles fönster. Gärna något med en svensk grupp, den här veckan har det varit ABBA och "Dancing queen" som skallrat så att ingen människa i hela Molkom kan hålla sig sovande. Calle är en galenrolig tokstolle från Uddevalla som kom till skolan från Luleå. Han kallar sig själv pokerproffs.
Robert är killen från Kronoparken som tycker allt är vackert liksom. Robocop som snabbt blev hans smeknamn (hur vet jag inte?) är myspöjken från Karlstad mörkaste samhälle, i alla fall på nätterna. Han är en toking som är proffs på svåra och fina ord.
Redan jobbandes åt Värmlands Folkblad har vi Jonas. Han är klassens fuskare, han är ju redan journalist. Jonas och Calle är lite av Piff och Puff, rackartyg hela tiden och det lyser jävelskap i grabbarnas ögon.
Övriga förutom mig själv väljer jag att namnge, det kommer säkert en stänkare om dem längre fram: Emma, Sanna, Marcus, Kajsa, Hanna, Anna-Carin, Stina, Joakim och Anna.

En grupp människor med helt olika bakgrunder, viljor och känslor - sammansvetsade till en mycket fin och bra fungerande grupp. Hoppas det håller i sig, det har än så länge endast gått sex veckor. Apropå sex...


25847-5


Reina höll nollan mot Chelsea

Liverpools målvakt Reina höll nollan mot Chelsea i Champions League. Matchen slutade 0-0 på Anfield Road i Liverpool.
Tuff, hård och intensiv kan första halvleken sammanfattas, medan den andra halvan var betydligt mer beskedlig. Få målchanser i matchen igenom. När väl målchanserna dök upp stod de båda målvakterna ivägen. Liverpools Reina fick agera högklassigt vid två tillfällen i matchen och fredade sitt och lagets mål.
Lagen verkade nöjda med varsinn poäng och båda har nu fyra poäng efter två matcher.
I kvällens andra kamp i samma grupp vann spanska Real Betis med 1-0 borta mot belgiska Anderlecht.

Liverpool tar emot Chelsea på Anfield Road redan nu på söndag i Premier League, räkna med att inget av lagen lägger några fingrar i mellan. Den stora frågan inför den atchen är kanske följande, blir det mål den här gången?
Dags för Liverpool FC att knapra in på Chelsea i tabellen?


Slaget om England börjar ikväll på Anfield Road

lfc logo

Liverpool FC stöter på svårast tänkbara motstånd i dagens hemmamatch i Champions League på Anfield Road. Chelsea från London har inte förlorat eller spelat oavgjort sedan den 15 maj i år, då laget spelade 1-1 borta mot Newcastle i ligan. De senaste nio matcherna har slutat med vinst.
Liverpool har startat ligan mycket knackigt, endast en vinst och fyra oavgjorda på fem omgångar. Senast endast 2-2 borta mot Birmingham. Chelsea har formtoppen, Liverpool är i gungning.
Det går bättre för Pool i CL där laget bortaslog Real Betis i första omgången med 2-1. Men ikväll får Pool verkligen bekänna färg.
Troligen kommer det vara ett enormt tryck på Anfield och med publiken i ryggen får vi hoppas att den berömda tolfte spelaren hjälper Pool till seger. Men det blir svårt - oerhört svårt.
Chelsea kommer taggat till Liverpool efter förra säsongens CL semifinal, där de kände sig lurade på ett omdiskutabelt mål till Liverpools fördel. Ett mål som avgjorde hela semifinalspelet.

Ikväll klockan 20.45 smäller det, matchen sänds på ZTV - försnacket startar kvarten före match.


Varför inte lista

Det är oerhört populärt med listor nu för tiden, här är en lista där jag rangordnar de konserter jag varit på:

  1. Kiss, Oslo Spectrum 1999
  2. Bruce Springsteen, Ullevi Göteborg 2003
  3. Iron Maiden, Hovet Stockholm 1998
  4. Elton John, Globen Stockholm 2004
  5. Britney Spears, Globen Stockholm 2004
  6. Sarah Brightman, Scandinavium Göteborg 2004
  7. Helloween, Hovet Stockholm 1998
  8. Europe, Scandinavium Göteborg 2004
  9. Britney Spears, Scandinavium Göteborg 1999
10. Pet Shop Boys, Mariebergsskogen Karlstad 2001

Övriga fina konsertupplevelser: Gyllene Tider, Tomas Ledin, Magnus Uggla, Lena Philipsson, Ulf Lundell, Carola med flera

De bästa musikalerna jag sett:

1. Kristina från Duvemåla, Cirkus Stockholm
2. Mamma Mia, Cirkus Stockholm
3. Chess, Cirkus Stockholm

Premier League upptakten

Liverpool FC lever farligt. Föreningen säljer Milan Baros till Aston Villa och förlorar dragkampen om Michael Owen med Newcastle, trots att laget har förtvivlat svårt att näta i Premier league.
Endast en balja innan lördagens bortamöte med Birmingham, som slutade 2-2. Liverpool har usla 3-2 i målskillnad efter de fem första omgångarna i ligan. En vinst med 1-0 och fyra oavgjorda matcher ger sju ynka poäng, av Europamästarna för klubblag - uselt.
Liverpool är hela 14 poäng efter Chelsea som ligger i täten av ligan. Chelsea har dock två matcher mer spelade. En uppryckning krävs av Liverpool, det räcker inte att vara bäst i stan.

Action i 24

Såg du 24 igår?
Jack Bauer skapade action direkt och spänningen fanns där från första början. På söndag är det del 2. Det måste ses.

Det gick vägen - IF Kil kvar i fyran

IF Kil klarade nytt kontrakt inför 2006. Det hela fick avgöras två divisioner högre än den vi spelade i, division 2. Glanshammars IF som slogs för serieseger var piskade att vinna mot IFK Kumla, segern skrevs till 6-1. Därefter var Kronans FK eller IFK Skoghall tvugna att vinna mot KIF Latorp resektive Kila IF. Kronan fick stryk av Latorp med 3-0, men Skoghall besegrade Kila med 3-1 och saken var klar.
Skoghall kvar i division 2 och Kumla åker ur.
Detta medförde att tre lag fick respass i division 4 Värmland, SK Sifhälla, Deje IK och Degerfors IF. IF Kil klarade sig kvar som sjua i tabellen, fyra poäng före SK Sifhälla.
Glanshammars IF vann division 2 västra Svealand före FK QBIK, Norrstrands IF vann division 3 Värmland och Villastadens IF vann division 4 Värmland. Grattis till er och lycka till!

Nu slutar jag som tränare i IF Kil och jag gör det som en vinnare. Stolt och glad önskar jag nu alla underbara fotbollstjejer i IF Kil lycka till med allt ni tar er för i framtiden!

Nu är det spänt

Nu är det drygt tre och en halv timma kvar till avspark i Skoghall och det är spänt. Mycket spänt!
Troligen får jag besked om hur det gått i division 2 ca klockan 15.50 och det är före vår egen match. För min del har inte resultatet i de andra matcherna så mycket betydelse - jag vill avsluta snyggt, med en seger.
Efter idag slutar jag i IF Kil!
Jag har en del efterarbete som vara klart innan tisdag, men med laget återstår endast en avslutningsmiddag efter idag. Lite vemodigt känns det, men så är gången. Jag ger plats för någon annan och hoppas tjejerna haft en bra tid tillsammans med mig och framförallt att de lärt sig något, vad gäller fotboll i alla fall.
Ca klockan 17.50 vet vi svaret på alla frågor vi ställer oss under dagen. Det troliga är att Du kan läsa det här på bloggen ca klockan 20.00.
Ha en bra dag!!!

Persbrandt i huvudrollen

Mikael Persbrandt var suverän i filmerna om Martin Beck där han spelade den hårdföre polisen Gunvald Larsson. Imorgon söndag är han tillbaka i en annan svensk thrillerserie, den här gången med huvudrollen - han spelar mot Nina Gunke (känd som Rebecca i Skilda Världar). Den nya serien heter Medicinmannen och visas på TV4 på söndagkvällarna klockan 21.00, missa inte det.
Frågan är om Persbrandt är lika bra i Medicinmannen som i Beck? Jag tror han är ännu bättre.

Rolig TV i TV4

Finns det något TV program som ger dig mer än fem skratt per avsnitt?
Definitivt gör det det!
Parlamentet är tillbaka i TV4 imorgon och det finns ingen roligare TV.
Troligen missar jag inget avsnitt, gör du?

Viktig fotbollshelg

På söndag kanske den viktigaste matchen i IF Kils tretton åriga historia utspelar sig på Lunnevi IP i Skoghall. Det är en match som gäller en mittenplacering i en tabell om tio lag, men det gäller även att undvika nedflyttning till division 5. De fyra sämst placerade lagen i division 4 riskerar att rasa ner en division. Allt hänger på hur det går i division 2.
Tycker du det verkar luddigt?
Det är en ren vetenskap att hänga i matten kring sista omgången i årets fotbollsserie. Jag gör ett försök att förklara.

Division 4
Redan klara seriesegrare är Villastadens IF. Redan klara för division 5 kommande säsong är SK Sifhälla, Deje IK och Degerfors IF. Det kan även bli på det visat att det blir dessa tre lag som åker ner och inget mer, läs mer om det nedan.
IK Arvika FK, Ämterviks FF och IF KIL spelar för nytt division 4 kontrakt. IF Kil ligger sämst till.
Skulle något av lagen Arvika och Ämtervik förlora och IF Kil vinna byter dessa plats i sluttabellen. Arvika möter Sifhälla hemma och Ämtervik spelar borta mot Degerfors. IF Kil kan bara gå förbi antingen Arvika eller Ämtervik om något av dessa lag förlorar.
Skulle IF Kil spela oavgjort, förlora eller vinna fast Ämtervik och Arvika också gjort det gäller följande...

Division 2
Glanshammars IF och FK Qbik spelar om serieseger. Glanshammar möter IFK Kumla och detta är en nyckelmatch för IF Kils division 4 öde.
Glanshammar får inte förlora och störst chans har IF Kil om Glanshammar vinner.
Tre värmländska lag ligger på nedflyttningsplats inför helgens slutomgång, Kronans FK, IFK Skoghall och Kila IF. Chans att klara sig kvar har Kronan och Skoghall.
Vinner Glanshammar mot Kumla ska antingen Kronan eller Skoghall besegra sitt motstånd och man slutar ovanför Kumla i tabellen och IF Kil blir kvar i division 4.
Skulle Glanshammar-Kumla sluta oavgjort måste Kronan besegra KIF Latorp borta, för att IF Kil ska klara sig - då åker Skoghall oavsett resultat mot Kila.

Tyvärr visade Glanshammar dålig form i senaste omgången då laget förlorade mot Saltängen med 6-2, Ämtervik visade bra form och Degerfors har endast klarat av att ta en poäng på hela året. Arvika klarade oavgjort mot just IF Kil i förra omgången utan att spela på topp - kanske kan Sifhälla klara av att besegra Arvika? IF Kil bör ha en god chans att vinna sin match mot Skoghalls FF - IFK Skoghall spelar avgörande match och SFF bör ej ha tillgång till någon av dessa spelare.

Vi ser fram mot en spännande söndagseftermiddag - jag tror mitt IF Kil klarar "biffen"! Det blir spel i division 4 kommande säsong.

Jag själv gör min sista match som tränare för IF Kil för den här gången - kanske min sista tränarmatch överhuvudtaget, det återstår att se. Visst, det känns lite vemodigt...

Hårresande skrämd

För en halvtimma sedan sa hon, jag går och lägger mig och läser. Nyligen kom hon smygandes bakom min rygg och sa, jag går och lägger mig nu.
Plötsligt finns det en röst i det annars så tomma rummet bakom min rygg, tro fan jag blev skrämd och hoppade högt i min stol.
- Oj då, skrämde jag dig? säger hon.
- Tro fan du skrämde mig, du sa ju för en halvtimma sedan att du gick och la dig, svarade jag.
Skrämd som jag var svarade jag med en "otrevlig" röst och hon blev förbannad på mig, men vem skulle bli sur egentligen? Jag kan ju inte veta att hon ska komma smygandes bakom min rygg för att säga att hon ska gå och lägga sig - det hade hon ju redan gjort. Men tro det eller ej, vem tror du fick bära den största skulden i detta gräl?
- Vad ska man göra i denna situation, min fråga till dig?

Blev ingen mobil

Tyvärr blev det ingen mobil idag. Det blev inte ens en titt på någon. Det sket sig alltihop!
Tårta blev det ju i alla fall och gott var det!
Hemmakväll är mysigt. Det blir ett och annat ljus tänt och frågesport på fyran och sedan zap över till ettan för fortsatt frågesport. Åh det är så skönt att slappa efter en hård vecka och den här veckan var verkligen hård.

Inköp av mobil?

Först idag kan man känna att livet är på väg tillbaka. Den här veckan har varit hemsk med tanke på stölden av plånbok, mobil och inbrott i bilen i måndags.
Kanske köper man sig en ny mobil idag, beror ju på vad som finns att tillgå på Bergvik. Jag åker vart fall direkt från Molkom till Karlstad för att eventuellt göra ett inköp av mobil.
Kvällen ser annars ganska hoppfull ut med födelsedagskalas hos mor min - hennes gubbe Sven fyllde år igår. Tårta på maten är aldrig fel. Fredagar är annars vigt för mys framför TVn med familjen - Johanna min sambo och Lovisa min dotter på nio månader.
Kvällen är annars början på en spännande fotbollshelg, mer om det imorgon.
Trevlig kväll...

Första inlägget

Välkommen till min nya blogg!