THE END!

Fotbolls-VM är över för svensk del. På tolv vita minuter avgjorde tyskarna, sedan det svenska försvaret med framförallt Olof Mellberg i spetsen gick bort sig fullständigt.

Mellberg utser jag
som syndabock för det svenska nederlaget - vilken otroligt virrig och dålig svensk lagkapten Lagerbäck givit sitt förtroende till.
Olof Mellberg var inte alls bra under detta VM - tyvärr är han slut nu.
Inte konstigt att han inte lockats över av andra utländska klubbar från Aston Villa, som håller till i mitten eller i de nedre regionerna av Premier Leauge.
Fy fan vilken dålig insats av Olof Mellberg.

Att den brasilianske
domaren sedan lyckades på kort tid att hitta två gula kort på Teddy Lucic och därmed visa honom av banan - utopi.
Jag tycker synd om Häckenspelaren, han förtjänade inte detta.

En annan som
inte förtjänade detta bittra slut var straffsumpare Henrik Larsson. Men, vad fan gjorde Lagerbäck när han bytte spelare innan straffen var slagen, jävla idiot, nolla, uselt...
Fast det ersätter ju inte att det faktiskt var Larsson som missade straffen - en usel straff, i hans sista landskamp någonsin.
Tack ändå Henke - du blir ihågkommen av dina fina insatser i landslaget, straffen kommer inte att glömma men du förtjänar ett värdigt avsked.

Lagerbäck och Mellberg är de stora syndabockarna...

Lägg av båda två!

Nu är VM över.... fast troligen sitter man där ändå och kollar på de återstående matcherna.... Men vem fan ska man hålla på?

Så - det blev inget VM-äventyr för min, Dala, Tobias och Magdas del... enda glädjeämnet med det är väl att vi får tillbaka de fyratusen drygt vi redan hade betalat för biljetterna...
Fy fan vad dålig du är Olof Mellberg...

25847-2325847-19
Kalle Anka och Olof Mellberg eller var det Olof Mellberg och Kalle Anka?

25847-2125847-20
Syndabock + Syndabock!!!

25847-17
Henke Larsson! Värdigare avsked att jag unnat dig, varför inte som på bilden.

I dag GÄLLER det

Fotbolls-VM eller inte fotbolls-VM?
Jobba i Dalarna eller resa till Tyskland på onsdag?
Jobba en extra dag på fredag eller trängas på Berlins Olympiastadion för Sveriges kvartsfinal i VM?


Det är tre frågor som jag vet svaret på klockan 19.00 under lördagskvällen (om det inte blir förlängning och straffar i åttondelen förstås).

Trycket är på hemmanationen, Tyskland, och det är väl det som talar för Sverige i  matchen. I övrigt känns det inte så lovande, om inte........

... Zlatan börjar producera och röra sig mer i anfallet.
... Isaksson spikar igen.
... Mellberg och Lucic klarar av bland andra Klose i anfallet.
... Jonsson och Alexandersson stänger deras vassa vänsterkant.
... Henke höjer sig ett snäpp.
... Ljungberg får gärna göra några mål på sin lagkamrat i Arsenal, Lehman.

Ju mer jag tänker på matchen så känner jag att va fan, även vi har bra spelare och en bra organisation. Det gäller bara att alla håller ihop tåget - då kan det gå vägen.

Klockan 17.00 gäller det i ett par timmar framåt....

Antiklimax för tyskarna i hemma-VM eller hemmaresa för det svenska laget och inget VM-äventyr för mig?
I dag finns det risk att man skriker sig hes.

Den svenska startelvan, enligt Sportbladet:

Andreas Isaksson

Niclas Alexandersson, Olof Mellberg, Teddy Lucic, Erik Edman

Tobias Linderoth

Mattias Jonsson, Kim Källström, Fredrik Ljungberg

Henrik Larsson, Zlatan Ibrahimovic

25847-94
Repris Ljungberg? Ovan gör Freddie 1-0-målet mot Paraguay, segermålet.


Tretton rätt

I och med Frankrikes och Schweiz 2-0-segrar på midsommarafton innebar det tretton rätt på VM-stryket.
Drygt 1 300 välbehövliga kronor in i kassan, men ingen t-shirt.
De är snåla på svenska spel.

Allbäck gjorde det 2 000:e målet

För min del infann sig aldrig den där riktiga VM-stämningen till Englandsmatchen, som fanns där i de två första matcherna.
Kanske beror det mest på att jag tyckte det kändes lugnt att Sverige redan var vidare, trots att så inte var fallet.

Visst blev jag
förbannad när Joe Cole lite enkelt pangar in 1-0-målet för England, via Isakssons fingrar stolpe in i X-trakten.

Visst jublade jag
när Allbäck kvitterade efter Linderoths hörna, strax efter paus.

Jag blev även
förbannad att bolluslingen inte ville över linjen utan hellre ville leka med ribban. Då syftar jag på Mellberg och Henkes fina avslut och även på Källströms där Gerrard (nyss inkommen) räddade på mållinjen.

Visserligen smålog jag
en aning när Gerrard lite väl enkelt fick nicka in 2-1-målet för engelskmännen med bara minuter kvar att spela - va fan, tänkte jag, vi är ju redan vidare.

Då dök Henke upp på ett underligt efterspel på Edmans långa inkast (vad gjorde egentligen Campbell i den situationen) och skarvar in likabollen och hade inte rastahenke gjort det så hade antagligen Mellberg petat in den.

Hur som helst
, 2-2 slutade gruppfinalen och England har fortfarande inte besegrat Sverige - senast var ju 1968. Båda lagen har sex vinster och nio matcher har nu slutat oavgjort på de 21 möten länderna mellan genom historien.

Tredje bästa
är att Henrik Larsson nu gjort lika många VM-mål som Kenneth Andersson, nämligen totalt fem stycken. På det delar de toppen bland alla svenska VM-spelare genom tiderna.

Näst bäst måste
ju vara att Marcus Allbäck, den forne ÖIS-spelaren, skrev in sig i VM-historien som den spelare som gjorde det 2 000:e målet totalt i VM-slutspelens historia. Det började ju i Uruguay 1930 (Uruguay vann förövrigt).

Bäst var väl
att "Svennis" inte fick besegra oss, fast jag tror han är lite glad att det blev oavgjort - trots allt.

Nu blev vi tvåa i gruppen och får möta hemmanationen, Tyskland, i åttondelsfinal på lördag i München. Det blir en oerhört tuff drabbning för de svenska lirarna, men chansen finns givetvis. Vid vinst spelar vi kvartsfinal nästa fredag, vilket innebär avresa mot Berlin på onsdag kommande vecka.

Matchstart i åttondelen på lördag är klockan 17.00.

25847-22
På lördag gäller det!

Bara så ni vet

Det blev aldrig någon tionde gång, men betalade det gjorde jag.
Bilen blev aldrig lagad och det kan jag tacka Lennarts Bilservice i Kil för, låset är fortfarande i samma skick som det var första gången jag lämnade in bilen för reparation i augusti.

Men för en herrans tid sedan slutade jag åka dit, det hände aldrig något positivt.
Jag har inte varit där i år och då ska du veta att jag var hos denna Lennart nio (!) gånger under hösten och förvintern.

Bluffen blev ett faktum, vad fan betalade jag 2 000 kronor för?

Han är ju inte värd en a..sugning ens...

Gammalt klassiskt ordspråk från Kil: "Klepp däj å skaff ett jobb".

Denna Lennart tjänade ju i alla fall två lakan och jag vann en bil med repor på insidan, en vev som inte funkar som den ska och en avbruten "myntlåda"... Fast det är klart bilen funkar ju, likaså luftblåsaren...

Länge leve Lennarts Bilservice i Kil... fyllo

25847-48

I kväll mosar vi Svennis

25847-81

Sista gruppspelsmatchen, kampen mot England.
Underbar tillställning lär det bli även om Svennis tråkar och ställer över en del spelare för att inte riskera avstängningar i åttondelen.
Avstängd eller bänken hela matchen känns för mig som samma sak.

TV 4 avslöjade den svenska laguppställningen redan under måndagskvällen, kan det vara Anders "Surpuppa" Svensson som läcker till pressen? Han är i alla fall bänkad - igen!

Svenska startelvan mot England, enligt TV 4:

Andreas Isaksson

Niclas Alexandersson, Olof Mellberg, Teddy Lucic, Erik Edman

Tobias Linderoth

Christian Wilhelmsson, Kim Källström, Fredrik Ljungberg

Henrik Larsson, Marcus Allbäck

Ecuador i åttondelen vore inte fel, fast varning - de har visat sig vara ett starkt lag, se upp.

Mitt tips till kvällens match: 2-1 till Sverige

Ljungberg räddade VM

FREDRIIIIIIIIIIIIIIIIK LJUNGBERRRRRRRRRG !!!!

Arsenalspelaren räddade det svenska VM-fiaskot med sin perfekta nick i målvaktens högra hörn.
Nöjesfabrikens uteterass i centrala Karlstad exploderade och jag har nog aldrig skrikit så mycket över ett så simpelt mål. Men ack så viktigt.
1-0 mot Paraguay innebär att sydamerikanerna redan är utslagna och de som kan hota Ljungberg och grabbarna från en åttondelsfinal är Trinidad och Tobago.
Men, nu lossnar det för Sverige och i bara farten slår vi tillbaka Svennis England med 2-1.

Och såg ni...

Ljungberg låg underst i böghögen och Mellberg lade sig ovanpå - undrar om de ska fajtas efter den här matchen också.

FREDRIK LJUNGBERG...

25847-94
Foto: Bildbyrån        Avgörande 1-0-målet.

Startelvan mot Paraguay

Sveriges startelva, enligt Aftonbladets Sportbladet:

Andreas Isaksson

Niklas Alexandersson, Olof Mellberg, Teddy Lucic, Erik Edman

Tobias Linderoth

Christian Wilhelmsson, Kim Källström, Fredrik Ljungberg

Zlatan Ibrahimovic, Henrik Larsson

Nu gäller det... Lagerbäck

25847-91

"Bara" drygt 23 timmar kvar till ödesmatchen, som ändå inte behöver vara en ödesmatch, mot Paraguay. Lagerbäcks sista chans som förbundskapten - hoppas jag.
Vår Lasse gjorde allt för många tjänstefel i och med 0-0-matchen mot Trinidad och Tobago, värst var nog: "Vi gjorde en bra match" - vilket jävla skitsnack...
Med 0-0 mot T/T har man inte gjort någon bra match och målvakten var inte så jäkla bra - vem som helst kan rädda om man hela tiden får bollarna rakt på sig och inte behöver förflytta sig. Allbäcks friläge, där gjorde han en strålande utrusning och räddade, i övrigt svenskt fiasko.

Äntligen!
Nu börjar även snacket i media om Mellbergs vara eller icke vara som landslagets lagkapten.
Jag har länge påpekat att han inte är någon bra lagkapten och att Ljungberg blir sur på Olof tycker jag bara är bra - för då får jag medhåll...
Mellberg för fan, ägna dig åt det du är bra på - nicka och bryta anfallarens försök att göra mål. SLUTA tro att du kan spela upp bollen för du suger på det. Passa närmsta gubbe i stället, förslagsvis Linderoth eller Källström (om han nu får spela)... Mellberg är bra på mycket men inte som lagkapten eller speluppläggare.
Visst sticker det säkert i ögonen på alla Aston Villa-fans - men för fan sluta vara så en-ögda och tänk på lagets bästa i stället.

Super-swedes måste verkligen rycka upp sig från förra matchen.
Ljungberg måste löpa mer i djupled och självklart även få bollar att jobba med i så fall.
Henke måste delta mer i spelet, för då är han som bäst - mer in i straffområdet med dig.
Zlatan - vi vet vad han kan och han måste plocka fram det nu...

Dessutom hoppas jag Chippen och Jonsson delar på matchen mot Paraguay och Isaksson ska vackta det svenska målet. Svensson eller Källström - viktig match, men våga ge Kim chansen...

Edman och Alex ska fortsätta som ytterbackar och båda måste våga anfalla mera - det tjänar vi på.

Nu är det näst sista chansen om vi inte torskar, för då är det slut.
Vinst = Åttondelsfinal
Oavgjort = Måste vinna mot ett redan klart England
Förlust = Sparka Lars Lagerbäck och Roland Andersson, FIASKO

Jag tror (eller hoppas) att Sverige tar sig i kragen och vågar, därför vinner vi kvällens match med 3-1.
Zlatan och Henke gör varsitt mål - det sista gör Mellberg, framspelad av Ljungberg efter en hörna där mittbacken stannat kvar i straffområdet.
Målet firas med ett hångelkalas vid ena hörnflaggan, mellan Olof och Fredrik.

Kvartsfinal???

FIASKOOOOOOO

Snabba vändningar....

Trinidad och Tobago spelade nästan hela andra halvleken med tio man, ändå lyckades Sverige inte med konststycket att få hål på Shaka Hislop.
Faktiskt var det så att T/T hade den bästa målchansen med en boll i ribban.

Fy faaaaaaaaaaan så dåligt.......................

Ett stort jäääääääääääääääääävla fiasko.....

Lagerbäck bort, tack....

Det lutar åt kvartsfinal

Första dagen är avverkad av årets fotbolls-VM och hemmanationen fick sin seger, utan att imponera.
Visserligen gjorde Miroslav Klose två baljor, men hur enkelt var inte det första och nicka omarkerad klarar till och med jag.
Däremot unge Schweinsteiger, 21, imponerade på mittfältet. Den killen kan bli något i framtiden.
Men tyskarna släppte också in två enkla baklängesmål - på Costa Ricas enda chanser i matchen, vilket egentligen inte var några chanser från början.
Mittbackarna var fyrkantiga och vände lika snabbt som en Kiel-färja - där kommer Henke, Ljungberg och Zlatan kunna ha lekstuga, OM vi har fart i fötterna (Zlatan för helvete... nu är det VM - spring).

Tyskarna kommer få det besvärligt mot ett relativt organiserat Ecuador, även om det fanns luckor även hos dem i försvaret.
Polen fick respass ur VM redan i första matchen. Stolpe ut, ribba ut - bye bye Polen bye bye...

Ingen av Tyskland eller Ecuador skrämde något - Sverige SKA klara av att besegra båda, oavsett vilka vi får möta i åttondelen. För vidare från gruppen räknar jag med att vi tar oss - Paraguay ska vara sämre än Ecuador och Trinidad ska vi bara kunna skratta åt - med Rami Shaaban (?) i målet och Källström som offensiv mittfältare framför Linderoth.
Frågan ska inte vara OM vi vinner, utan med HUR mycket!

Fredagens resultat, Grupp A:

Tyskland-Costa Rica 4-2
Ecuador-Polen 2-0

I morgon börjar VM på allvar... skrik dig hes... skrik så det hörs ända till Dortmund.

Dagen före "dopparedagen"

Julafton står för dörren, det är dagen före dopparedagen - i alla fall för oss fotbollsidioter och vi är ju ganska många.
Fotbolls-VM är vårt julafton - vuxna män och kvinnor blir som galna... Fotboll är stort, det är världens största spel. Vem kommer i håg att Tre Kronor vann både OS- och VM-guld 2006?
Nej, fotbolls-VM är större, roligare, bättre, vackrare och mycket mer spännande.

Ölen står på kylning, grillen är framtagen, köttet ligger i frysen och flaggorna vajjar likt nationaldagen - fast i en hel månad.
Grilla hinner man ju göra mellan matcherna.

I morgon är det den 9 juni 2006 - det datum vi alla längtat efter sedan Japan/Sydkorea tog slut för fyra år sedan. Hemmanationen Tyskland inleder med en "bergsäker" 2-1-seger mot Costa Rica, med matchstart klockan 18.00. Därefter klockan 21.00 är det Polen-Ecuador.
Mjukstart med två matcher, sen är det ju tre matcher per dag under hela gruppspelet.
Sjukt så underbart.
Starttiderna är klockan 15.00, 18.00 och 21.00.

Sverige inleder på lördag den 10 juni klockan 18.00, mot Trinidad och Tobago (om nu någon missat detta).

Lilla julafton är den 24 december - NU BÖRJAR "STORA" JULAFTON!

ÄNTLIGEN!

Noterat:
Frankrike träningsspelade under onsdagen mot Kina och vann med 3-1, efter två sena avgörande mål. Dock blev Cissé skadad redan efter tio minuters spel och tvingas lämna återbud till VM-slutspelet.
Fransmannen bröt nämligen höger underben, igen.

25847-80

25847-22

Läget under kontroll

Lagerbäck och kompani har läget fullständigt under kontroll.

Sverige landar på lördagen i Tyskland och kommer inte hem till Stockholm förrän den 10 juli...
Då kommer laget firas som guld- eller silverhjältar.

Sverige kommer att spela VM-final i fotboll igen - senast det hände var 1958, då Brasilien vann finalen med 5-2 och Pelé presenterade sig som 17-åring.

Äntligen får vi jubla - äntligen en sommar likt den i USA 1994, fast bättre.

Glöm Finland, glöm Chile - nu börjar det...

Första träningen direktsänds i TV4 Plus under söndagen...

Ljungberg var faktiskt riktigt bra senast - medan Zlatan var rent utsagt usel, Henke visade heller ingen större klass, bortsett från målet...
Linderoth, Mellberg, Lucic och Isaksson blir dock nycklarna till framgången i Tyskland.
Snälla Olof - gör inte bort dig en gång till... Det har vi inte råd med...

25847-2325847-19

Kalle Anka och Olof Mellberg = Samma person

Kaotisk vecka

I dag, fredag, var det skolavslutning.
I går var det bal.
What's it, nu är det över och man ska åter ut i verkligheten.

Det har varit ett grymt tungt år, på alla plan. Och inte lär det bli bättre - i alla fall inte om man ser till hur man behandlas, av vissa.
"Du ska behandla din nästa, såsom du själv vill bli behandlad" - vet inte om det är rätt skrivet, men något sånt.
Då är det väl så då.
Uppenbarligen är det jag som är den stora grisen i sammanhanget - för det är ju precis så man behandlas.
Läsåret är över och jag saknar "dig" redan - jag vet hur det är att inte vara i plugget... så blir det hela tiden nu - i alla fall började det precis så.
Den 25 juni börjar jag mitt vik i Vansbro och det ska bli spännande - fast egentligen börjar jag den 26 juni, reser den 25:e bara.
DET ser jag verkligen fram mot, varför vet jag inte riktigt, men kan det bli sämre.
Jag borde vara glad, motiverad och sprudla av energi en sånn här dag - i stället är det tvärt om.
Grymt men sant - jag hade det på känn.
Redan ett par timmar efter avslutningen började suget efter att få åka tillbaka - fast jag inte är ett dugg sugen på mer plugg.
Nu ska jag ta mig en öl och ladda för matchen mot Chile.
Gud vet om jag någonsinn får skratta igen - jag vet inte nått.
Längtar efter "dig"...