OS är över - vardag igen

OS-festen i Turin är över, nu är vi åter tillbaka i vardagen.
Kvinnorna får semester från sina män och männen är tillbaka på jobben efter ett par veckors "sjukskrivning".
Kort sagt det är vardag igen.

För att inte prata om Fredrik Ljungberg.

Han drar till sig löpsedlar varje gång det är träningslandskamp i fotboll, även om det gäller en viktig match under ett VM-år. Det slår heller aldrig fel vad det står på löpsedlarna:

Ljungberg skadad - missar träningslandskamp.

Han har en grym tajming den grabben, alltid skadad när det är träning men kan alltid spela i tävlingsmatcher.
- Jävla diva, ställ upp för ditt land...
Hör man från i stort sett alla som pratar om fotboll. Ljungberg är en glaslirare - synd att han är så bra bara annars kunde vi ju sparka ut honom ur laget.

Men Sverige behöver en frisk Ljungberg i sommarens VM, om det ska bli någon kvartsfinal.

Landslaget möter Irland borta på onsdag och TV3 sänder från kl. 20.30.

25847-16

Freddie grubblar över om han ska ställa upp i nästa
träningslandskamp, eller skylla på en stukad lillfinger.


Krönika

Nu finns krönikan publicerad på http://www.sportal.nu

Trevlig läsning ;)

Angående OS

För dig som inte lusläst krönikan om OS så kan jag bara säga.
Jag hade fel!

Positivt fel...

Sverige har tagit mer än de medaljer jag trodde de skulle ta, trots att Anja Pärson "bara" tog ett guld.
Fler chanser kommer i och med Tre Kronors OS-final mot Finland på söndag.

På måndag publiceras en ny krönika om OS som varit och den kan du läsa på:

http://www.sportal.nu

Som försvar vill jag bara säga att "Kalle Anka" alias Jonas Carlsson på SVT sågade den svenska truppen inför OS. Jag var i alla fall närmre och jag trodde på de bästa spelen någonsin, bättre än St Moritz och Cortina på 40- och 50-talet. Då tog Sverige tio medaljer, nu har vi tolv (tretton om vi räknar med Tre Kronors medalj).

Klockan 14.00 börjar finalen på söndag mot Finland.

Ps. Skriv ut namn på kommentarerna annars raderas de omgående oavsett vad som står.

In i dimman

Tung lördagskväll vid kortbordet.
Åtta timmar med kortleken i handen gav endast en seger på sju olika chanser.

I OS-tider är det läge för att ta fram barndomstakterna och leka lite. Kvällen bjöd på medaljliga, kaffe och åtta timmars "knäckt" och förnedring. Inte bara i kortspel utan även av "kamraterna". Tungt sa räven.

Jag tillsammans med Rolf, Jörgen och Tobias tillbringade kvällen kring köksbordet.
Vi hann med tre Canastor, två pokerrundor, en rummy och en fattigmans-whist (plump).

Canastaspelen: (mest över 5000 p vinner)

Tobias / Jörgen - Rolf / Dennis 5640-3615
Tobias / Rolf - Jörgen / Dennis 5350-2800 (uppgivet i sista spelet)
Tobias / Dennis - Jörgen / Rolf 5325-4700

Poker:

Jörgen vann en gång och Tobias en gång.

Rummy: (så lite poäng som möjligt)

1. Jörgen 190 poäng; 2. Dennis 265 p; 3. Rolf 370 p; 4. Tobias 670 p.

"Plump": (så mycket poäng som möjligt)

1. Rolf 148 poäng; 2. Tobias 118 p; 3. Dennis 117 p; Jörgen 108 p.

Medaljligan: (Guld-Silver-Brons)

1. Tobias  4-1-0
2. Jörgen  3-3-0
3. Rolf       2-2-1
4. Dennis 1-2-3

Tung kväll med andra ord, bara att gå in i dimman och sussa, imorgon är en annan dag.
Guldbröllop och Melodifestival står på programmet.

Fotbolls-VM 2006

25847-91
Den här ska vi ta hem till Sverige, 5 kilo rent guld!

Sorgtiden är över och är utbytt mot hopp

Hopp om att Sverige ska ta sig vidare från gruppspelet och vinna sin åttondelsfinal så vi får uppleva en ny 1994 sommar. Med den skillnaden att nu får man vara på plats, men bara om Sverige tar sig till kvartsfinal.

Vi fick VM-biljetter och har betalt dem (drygt 15.000 kr), men de gäller bara OM Sverige tar sig till kvartsfinal och match om tredje pris eller final.

Lyssna på den: Går Sverige till VM-final får vi uppleva den på plats!

Senast och enda gången hittills är 48 år sedan då Sverige förlorade mot Brasilien i final med 5-2, Pelé gjorde två av brassarnas mål. Nu är det dags igen, eller jag hoppas det.

Kvartsfinalen för Sveriges del spelas i Berlin på Olympiastadion, likaså finalen. Skulle det bli match om tredje pris så spelas den i Stuttgart, på andra sidan Tyskland, men vad gör det.

Se för fan bara till att ta er dit, Henke, Zlatan, Isaksson m.fl.

25847-88
Olympiastadion i Berlin

25847-90
Stuttgart

Melodifestivalen

Jaha, då är SVT:s dyraste dokusåpa igång igen då. Under lördagen besökte melodifestivalen Leksand och vidare till finalen i Globen gick Andreas Jonsson och Linda Bengtzing.

Linda som dessutom bjöd på en klänningshow som fick en att höja ögonbrynen, inte minst den andra av tre som hon visade upp.
En klännig full med olika bilder på hårdrocksgrupper - en supercool klänning. Dessutom lyfter hon upp dem på ett fint sätt.

På lördag sitter jag tillsammans med en polare i Löfbergs Lila och tittar på andra deltävlingen. Musiken var ingen höjdare i Leksand - troligen blir det inget bättre i Karlstad, men det är alltid roligare "live".

25847-86
Linda Bengtzing byter klänning på scen.

Startfält i Karlstad:

1. Magnus Carlsson - Lev livet
2. The Elephantz - Oh yeah
3. Sonya - Etymon
4. Östen med resten - Ge mig en kaka till kaffet
5. Pablo Cepeda - La chica de la copa
6. Kikki Danielsson - Idag & imorgon
7. Niclas Wahlgren - En droppe regn
8. Velvet - Mi amore

Det enda jag kan säga - ingen av de här ovanstående kommer få åka till Aten och semifinalen. Hade jag vetat om startfältet innan biljettköpet hade det inte blivit någon biljett.
Ingen Bengtzing och inte heller någon Jessica Andersson.
Jag säger bara "Östen med Resten".

25847-85
Jessica Andersson

Påminnelse

OS

Sverige tar 4 guld, 3 silver och 5 brons. Läs krönikan nedan.

Under söndagen tog svenska herrlaget i skidor brons i stafetten.
Nu har Sverige 2 guld, 1 silver och 3 brons.

Visserligen räknade jag bort damkronorna, men vad fan, damhockey?! Där är dock ett silver bärgat som kan läggas till här ovan - för Kanada slår de inte.

Påminnelse: Anja har tre starter kvar och den individuella sprinten.

"Den dagen jag har fel ska jag bli ödmjuk"

Krönika - Se upp till Anja Pärson

De allra flesta unga flickor ser upp till Paris Hilton, Britney Spears, Heidi Klum med flera. Idealen är farliga, skaffa nya idoler.

Anorexia och bulimi kryper allt längre ner i åldrarna hos unga flickor. Läkare har gått ut med varningar då ett flertal tioåriga flickor i Sverige drabbats av anorexi.

Felet ligger nästan alltid hos föräldrarna men också hos media. Varje dag kan unga flickor se sina magra idoler på TV, tidningar, klädkataloger, reklamskyltar med mera.
Till och med affärerna hjälper till med barnens ideal.

Efter en undersökning i tre av min hemorts största klädaffärer som också är stora kedjor kunde jag se att barn- och ungdomskläder skiljer sig enormt beroende på vilken kön man har.

Pojkarnas kläder är de traditionella lite mer sportiga och fritidsaktiga, medan flickornas kläder är hemskt lik de kläder som tillexempel Britney Spears och Paris Hilton bär upp.
Tunna snygga kläder där magen eller benen ska synas, stringtrosor för sjuåringar och massor annat som knappt vuxna vågar bära.
Dessutom är storlekarna anpassade för extremt smala flickor och det här hjälper inte till mot sjukdomarna som lurar.

Varför?

Det är sjukt att det ska behöva vara på det här viset.
Det ska inte vara så, det är otroligt dumt.

Varför kan inte unga tjejer ha idoler som Anja Pärson som ideal och vilja se ut som henne? Anja är långt ifrån trådsmal. Hon är däremot tränad på ett sådant sätt att hennes kropp kan anses mullig. Muskler stavas det. Anja är inte fet, hon är inte mullig - hon är extremt vältränad och hon äter alltid ordentligt med mat varje dag. Annars skulle inte hennes kropp orka med den hårda träningen som den utsätts för.
Men är det fel att vara mullig?

Börja klä dig som Anja Pärson istället och ät ordentligt med mat varje dag.
Träna gärna din kropp men fyll på med bränsle (mat) efteråt.

Våga vägra stringtrosan.
Man är fin som man är.

DENNIS JOHANSSON
Vintersport / Sportal

Publicerat i
www.sportal.nu 15/2-06
Bilden endast publicerad på bloggen.

25847-55

Tyskland i sommar

Lottningen är gjord.
Hos FIFA blev det NEJ.
Hos Svenska Fotbollförbundet blev det JA.

25847-80

Bekräftelsen på att jag och mina kamrater får biljetter till fotbolls-VM i Tyskland i sommar kom via e-post från SvFF idag.
Behöver jag skriva hur nöjd jag känner mig nu, sånn fotbollsidiot jag är.

Vilka matcher vi är tilldelade kommer per post 10-15/2, det ska bli spännande att se.
Givetvis kommer det berättas på bloggen.

Jag, Tobias, Mikael, Johanna, Lovisa och Magdis kommer få en fin sommar - tillsammans med tusentals andra svenska fans. Wow vilken grej!

25847-22

OS krönikan

Krönika - fyra GULD till Sverige

Två dagar kvar till OS-invigningen, då bjuder Sportals vintersportskribent på en krönika om de svenska chanserna. Fågel eller fisk, flipp eller flopp, nu är det i alla fall dags.

25847-79

Nej, inte nu igen.
Så låter det med all säkerhet i många av landets bostäder dagarna före olympiska spelen i Turin. Ena hälften av förhållandet laddar för att orka med så många timmar som möjligt framför TV:n, medan den andra halvan planerar för att dammsuga vardagsrummet varje dag. Nu börjar kampen, inte bara på idrottsarenorna i Italien.

Under onsdagen, när jag var ute på promenad, träffade jag en kvinnlig bekant som jag inte pratat med på fler år. Vi pratade en stund och osökt kom vi in på vad jag gör just nu, då berättade jag att jag skriver denna krönika om kommande stora mästerskap och då frågade hon:
- Är det inte lite tidigt att skriva krönika om fotbolls-VM.

Jag tänkte på det där när jag kom hem, hon har ju till viss del rätt.

Fotbolls-VM finns på allas läppar och att det samma år går ett vinter-OS är inte lika stort. För de som inte är samma sportidiot som jag kan det vara svårt att hålla isär alla mästerskapen.

Jag för min del rankar, fotbollstokig som jag är, fotbolls-VM betydligt högre än till exempel sommar-OS, som i sin tur är större än allt annat i sportvärlden. Att det sedan dyker upp ett vinter-OS är bara plus i kanten för en idrottsidiot, men det skapar strid. Strid om tiden och om hushållens TV.

Hur som helst, nu börjar årets första stora sporthändelse.

Två dagar kvar till invigningen i Turin.
Jag tänkte gå händelserna i förväg och ge dig som kanske inte hinner se allt facit på hur det går för våra svenska hjältar. Jag vill bara påpeka att:
- Den dagen jag har fel ska jag bli ödmjuk.

Anja Pärson, 24, från Tärnaby i Norrland, där har ni hela OS okrönte drottning. Hon tävlar i alla discipliner som går och hon är i absolut världsklass i alla. Frågan är inte OM hon kommer vinna guld, utan hur många guld hon vinner. Hon kan vinna i alla klasser, men jag kan "bara" lova två guld och två pallplatser.
Gulden tar hon i Super-G och storslalom, övriga medaljer kommer i kombination och störtlopp. Tyvärr kör hon ur slalom.
Anja Pärsson blir OS drottning och kroatiskan Janica Kostelic floppar.

25847-66

Alpint kommer OS bli en svensk höjdare. Utöver Anja kommer någon av Maria Pietelä Holmner, Anna Ottosson och Nike Bent överraska med medaljer. Ja, jag säger medaljer, för det blir två till antalet, dock inget guld i slalom.
På herrsidan kommer både Patrik Järbyn, Markus Larsson och Fredrik Nyberg vara långt framme i minst en gren vardera. Dock blir det en miss för mycket på samtliga och herrarna blir utan medaljer. De tar de svenska damerna hand om istället.

Sällan eller aldrig lockar de "udda" sporterna så mycket som på ett OS. Jag kan bara prata för mig själv, jag ser aldrig på rodel, bob, puckelpist eller curling om det inte vore för att det är OS. Det är något magiskt med de olympiska spelen, något som värmer. Kanske är det kärleken till idrotten.

Ta curling till exempel.
Visserligen förlorade nyligen herrlaget med Peja Lindholm i spetsen SM-guldet till ett ungt lag från Sundbyberg, men internationellt håller de absolut toppklass. Det gör även det svenska damlaget med Anette Norberg i fronten.
När det vankas OS då är curling hur spännande som helst och trevligt att titta på, det kan vi tacka de svenska världsstjärnorna för.
Men tyvärr, det blir inget curling-guld i Turin, även om de svenska lagen kommer vara med in i det sista. Kanske kan det bli medalj, till båda. Men då krävs det mycket tur och det handlar om att kriga om bronset.

Svensk skidsport börjar växa igen, det kan de tacka nya grenen sprint för.
För i sprint har Sverige guldchans hela vägen. Damerna genom Lina Andersson, herrarna genom Björn Lind och de båda stafettlagen, där Anna Dahlberg kompletterar Lina Andersson och Thobias Fredriksson (om han blir frisk) Björn Lind.
OS-sprinten blir en svensk godbit.
Minst två guld och någon medalj utöver det.
Räkna inte bort Emelie Öhrstig som blev petad ur stafettlaget. Hon vill visa att Inge Bråten gjorde fel och med det kanske hon kniper det individuella guldet framför Lina Andersson.

Tyvärr har de vanliga längddistanserna fallit tillbaka och här kan vi bara hoppas på framskjutande placeringar av Mathias Fredriksson i skiathlon (15 kilometer klassiskt och 15 kilometer fristil) och Anders Södergren på 50 kilometer. Tyvärr blir det inga medaljer bland längdåkarna.

Inte heller i skidskytte, även om Anna Carin Olofsson har den största chansen. Tyvärr skjuter hon bort sig och missar därmed pallen. Carl Johan Bergman och Björn Ferrys största chans är stafetten, men de hamnar topp sex, dock utanför pallen.

Ett par andra som kommer att överraska positivt är freestyleåkaren Sara Kjellin och på skridsko Johan Röjler.
Inte sedan Tomas Gustafssons glansdagar vid OS i Calgary 1988 har svensk skridsko haft en kommande stjärna. Visserligen kommer inte Johan Röjler på pallen men han kommer få sitt stora internationella genombrott, 5000 meter är hans bästa distans.
Sara Kjellin har redan slagit igenom och kommer med sin framåtvolt, om den sitter prickfritt, kamma hem ett olympiskt brons.

Ja, som du ser blir det ett fint OS för svensk del. Inte sedan 1994 i Lillehammer har Sverige tagit ett olympiskt guld, men i år rinner bägaren över och det blir flera stycken.

Dock ingen repris från Lillehammer.
Det blir inget lyckat OS i ishockey för svensk del.

Med eller utan Peter Forsberg (han är i skrivandets stund ljumskskadad och hans medverkan är osäker) spelar ingen som helst roll. Kanske är det rent av bättre utan Magic Forsberg.
I Salt Lake City för fyra år sedan blev det stor fiaskostämpel efter den snöpliga förlusten i kvartsfinalen mot Vitryssland.
Den matchen var på väg mot sudden death och sedan kom det där målet, mer än så vill jag inte minnas. Men en sak vill jag minnas, varför vann inte Sverige den matchen långt innan Salo, nej förlåt, Vitryssland avgjorde?

Med ett så bra svenskt lag borde Sverige sopa mattan med vitryssarna. Men det gjorde vi inte, varför? Det stavas hjärta. Grabbarna saknade hjärta i spelet, kampen, viljan, ja allt det som kanadensarna visade. Och vitryssarna.
Nu är det fyra år senare och ännu minns jag det där skottet från mittzonen, det där förödiska långskottet. Och alla pratar om Peter Forsbergs skada.
Nej, byt ut Peter Forsberg och börja ladda för matcherna i OS istället, det lär behövas.
Herrarnas ishockeyturnering startar onsdagen den 15 februari och först ut mot Sverige är Kazakstan, det vill säga ett nytt Vitryssland.
Tyvärr hjälper det inte hur mycket än Henrik Lundqvist storspelar den här gången heller. Det svenska herrlaget åker ut i kvartsfinal, men inte utan hjärta, för det kommer finnas där, utan för att motståndarna är det bättre laget.
Fiasko eller inte? Sverige är inte bättre än så.

I damturneringen, som startar på lördag, börjar Sverige direkt med en nyckelmatch mot Ryssland. Damkronorna vinner den matchen och även den mot Italien, men sen tar det stopp. Tredje motståndaren i gruppen är Kanada och mot dem har Sverige 37-314 i målskillnad. Sverige har inte en chans den här gången heller. Trots det blir det semifinal och bronsmatch.
I semifinalen blir det som vanligt förlust mot USA (som möter Kanada i final) och i bronsmatchen tar Finland revansch från Salt Lake City och vinner klart.
Damkronorna spelar fem matcher, vinner två och förlorar de sista tre. Kanada, USA och Finland ligger före svensk damhockey, men var är Mongoliet.

Till sist:
Det svenska facitet från OS i Turin blir det bästa på många, många år.
Fyra guld, tre silver och fem brons.
Anja Pärson blir hela världens okrönte drottning.

Och kom ihåg:
- Den dagen jag har fel ska jag bli ödmjuk.

25847-79

DENNIS JOHANSSON

Publicerat i sportal.nu 8/2-06, med undantag bilden.

Chelsea-Liverpool

25847-47

Behöver jag säga mer?!

Chelsea möter Liverpool

Stanford Bridge i London.
Söndagen den 5 februari 2006 klockan 17.00, matchen sänds på Canal + Sport.
Chelsea - Liverpool

eller ska vi säga...

Frank Lampard - Steven Gerrard

Båda har fått otaliga individuella priser, båda är topp fem i världen och båda spelar på innermittfältet.
Ingen av dem vill skada den andra - båda vet om att VM lockar runt hörnet - båda behövs i det engelska landslaget.
Men tro inte att de viker sig för det, räkna med att det kommer att smälla i närkamperna. Ingen viker en tum.
Frågan är vem som går segrande ur duellen - jag tror ingen, matchen slutar oavgjord 1-1.

25847-7825847-77

Parkeringsböter

25847-76

Jag har fått parkeringsböter - igen.
Senast jag bodde i stan fick jag säkert fem-sex parkeringsböter, för att jag parkerat utanför min bostad.
Under torsdagen fick jag parkeringsböter för att jag parkerat utanför en skola i stan, 400 kronor.

Det var en "grinig göbbe" som hade ringt och anmält min bil felparkerad och då ryckte en praktikant ut för att lappa den.
Jag mötte honom och sa att skulle flytta bilen och han behövde inte anstränga sig att skriva på p-boten.
- Han har ringt och då "måste" jag lappa bilen, dessutom sitter min chef i bilen, säger han och pekar på sitt utryckningsfordon.

Problemet var att jag inte var felparkerad, jag stod inte framför "göbbens" carport utan på andra sidan gatan.
Han hade sagt att han inte tog sig in på sin carport och då vette fan om han inte skulle bli av med körkortet istället. Det fanns gott om plats.
Dessutom var det inte parkeringsförbud på den sidan vägen jag stod.
"Göbben" däremot - han stod parkerad på fel sida vägen och skulle alltså enligt reglerna få parkeringsböter. Men slapp det på grund av att han ringt på min bil.

Jag tog p-boten och drog tutandes (högt och länge) därifrån. Jävligt sur på "göbben" var jag, inte på den stackars grabben som tvunget gjorde sitt jobb med att lappa mig.

Väl hemma kastade jag mig på telefon och ringde kommunen för att klaga på boten.
Jag mötes av trevlig man, som vi kallar Göran, som direkt fattade vad det handlade om och tyckte precis som jag att bilen inte skulle lappas.

Göran lovade kolla upp saken under resten av dagen och bad mig återkomma under fredagen. Han gav mig visst hopp om att slippa betala.

Väl fredag och jag ringde Göran som vi kommit överrens om och han hade varit och kollat platsen och höll fortfarande med mig. Jag skulle inte fått parkeringsböter.
Han bad mig åka till polishuset med boten och prata med (vi kallar honom) Håkansson. Göran skulle ringa honom och förklara saken.

Jag åkte från Molkom så att jag var vid polisen klockan 15 och bad om att få prata med Håkansson.
Han skojade till det lite och sa:
- Den där gubben, han ringer oss minst en gång i veckan, vi börjar tröttna.

Håkansson tog parkeringsböterna och sa till mig att glömma den.
Jag hade fått en fin start på helgen - rättvisa hade för en gångs skull skipats, jag slapp betala 400 kronor.

Troligen hade jag tur den här gången.
Jag ringde två samtal och åkte iväg med boten - sen var den borta.
Göran och Håkansson är mina hjältar för dagen.

Nästa gång...
Då pissar jag på "göbbens" postlåda.

Trevlig helg!